Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii (ANC) a stabilit, în cadrul unei întâlniri cu industria de comunicaţii electronice, ca deblocarea terminalelor codate în reţelele de telefonie mobilă să se facă după un cod de bune practici, elaborat de către specialiştii ANC, împreună cu reprezentanţii tuturor operatorilor de telefonie mobilă din România, după cum arată un comunicat al ANC remis către Antena3.ro. Decizia vine după ce în luna ianuarie a acestui an, ANC a iniţiat un proiect prin care îi obliga pe operatori să decodeze gratuit terminalele din reţeaua proprie.
Patru dintre operatorii de telefonie mobilă, respectiv Cosmote, Orange, Vodafone şi Zapp au fost de acord să adere la un cod de bune practici şi să participe la elaborarea lui, pornind de la proiectul de decizie propus de ANC şi care va fi finalizat în maxim trei săptămâni. Astfel, orice terminal achiziţionat împreună cu serviciile de comunicaţii şi codat astfel încât să funcţioneze numai în reţeaua unui anumit furnizor, va fi deblocat gratuit de către acest furnizor, la cererea utilizatorului.
Deblocarea se va face gratuit, dacă perioada minimă obligatorie de rămânere în reţea stabilită prin contract s-a terminat. In cazul în care utilizatorul cere deblocarea înainte de încetarea contractului, furnizorul va realiza deblocarea, dar numai după ce utilizatorul şi-a îndeplinit obligaţiile asumate prin contract, adică după ce şi-a achitat diferenţele de preţ sau penalităţile de reziliere.
Deblocarea terminalelor a căror valoare nu a fost subvenţionată şi care au fost achiziţionate de către utilizatorii finali înainte de adoptarea codului de bune practici, este posibilă şi se realizează în mod gratuit, la solicitarea utilizatorului final.
Furnizorul va avea în acelaşi timp obligaţia ca înaintea încheierii contractelor de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice, să informeze utilizatorul cu privire la costurile ce vor trebui suportate în situaţia deblocării terminalului înainte de împlinirea perioadei pentru care a fost încheiat contractul. În categoria costurilor intră atât cheltuielile legate de deblocarea terminalelor, cât şi sumele suportate de furnizor pentru subvenţionarea terminalului blocat.
Telefoanele ?la ofertă? se decodează contra cost înainte de terminarea contractuluiAutoritatea Naţională pentru Comunicaţii (ANC) a iniţiat în luna ioanuarie un proiect de decizie prin care îi obliga pe operatorii de telefonie mobilă să deblocheze gratuit terminalele codate în reţeaua proprie, astfel încât clienţii să aibă acces la orice altă reţea.
Conform proiectului supus dezbaterii publice de Autoritatea Naţională de Comunicaţii, furnizorii vor avea obligaţia de a asigura, la cererea utilizatorilor, deblocarea oricărui terminal achiziţionat împreună cu serviciile de comunicaţii şi codat pentru a funcţiona numai în reţeaua unui anumit furnizor.
ANC doreşte prin acest proiect ca utilizatorul român să poată profita de concurenţa de pe piaţa de comunicaţii şi să îşi poată lua cu el nu doar numărul, ci şi telefonul atunci când alege serviciile unui alt furnizor. Pentru asta, operatorii trebuie să asigure clientului deblocarea terminalului, astfel încât acesta să poată fi folosit în orice altă reţea.
"Decizia se referă la telefoanele mobile achiziţionate la ofertă, când primeşti un telefon gratuit dacă te abonezi la respectivul furnizor sau la telefoanele cu preţ foarte redus incluse într-o ofertă de abonament, pentru că în general, telefoanele cumpărate "la liber" sau fără abonament, sunt decodate din fabricaţie", a explicat pentru Antena3.ro Liviu Nistoran, preşedintele ANC.
Nistoran adaugă pentru Antena3.ro că de exemplu, dacă un client cumpără un telefon mobil de 1 euro, cu abonament, dar preţul său real este de 80 de euro, decodarea înainte de terminarea contractului se va face contra cost, clientul plătind diferenţa dintre valoarea reală a telefonului si cea subvenţionată.
Deblocarea, care la majoritatea telefoanelor mobile se face prin introducerea unui cod prin tastatura telefonului, ar trebui să se realizeze în maxim 5 zile lucrătoare de la înregistrarea unei cereri în acest sens.
Paula Safta, Antena3.ro