O navă de pasageri a eşuat pe Dunăre, la Bechet, în cursul nopţii de joi spre vineri, la kilometrul 707, din cauza nivelului scăzut al apei. Zeci de pasageri aflaţi pe navă vor fi aduşi la Bucureşti cu autocarul. Deocamdată nu se ştie numărul pasagerilor care erau la bordul navei.
Specialiştii spun că situaţia pe Dunăre este, în acest moment, destul de îngrijorătoare. Dunărea este în continuare în scădere şi aşa arată şi prognoza pentru zilele următoare. Vineri dimineaţă, nivelul apei a mai scăzut cu şase centimetri.
Tot în portul Bechet, şase convoaie staţionează de câteva zile bune şi nimeni nu ştie când de va redresa situaţia.
Nivelul deosebit de scăzut al Dunării a paralizat traficul fluvial. De o săptămână, 260 de nave sunt blocate pe sectorul românesc, în aşteptarea creşterii apelor.
Navele şi convoaiele de barje, încărcate nu doar cu cereale, ci şi cu motorină, benzină, îngrăşăminte, metale sau materiale de construcţie, sunt ancorate pe tot cursul românesc al Dunării. Marinarii veniţi din diferite ţări de pe malurile fluviului abia mai suportă această odihnă forţată. În fiecare zi, ei măsoară adâncimea apei, în speranţa unor cote în creştere care să le permită să ridice ancora. Dar situaţia, dimpotrivă, se agravează.
"În ultimele măsurători de joi am avut şi cote de 90 de centimetri, faţă de un minim de 2, 50 metri recomandat de Comisia Europeană şi Comisia Dunării în vederea condiţiilor minime de navigaţie în condiţii de siguranţă", a declarat Mircea Staicu, secretar general adjunct la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
La intrarea în ţară, debitul Dunării este, de câteva zile, de 2.600 de metri cubi pe secundă, în timp ce media obişnuită a lunii septembrie este de 3.800 de metri cubi pe secundă. În următoarele zile, debitul ar putea scădea şi mai mult. Potrivit agenţiei
Reuters, autorităţile române intenţionează să dragheze fluviul între Zimnicea şi Turnu Măgurele, în cooperare cu Bulgaria, în încercarea de a debloca traficul, dar navigaţia este imposibilă şi în multe alte zone. Săptămâna trecută, şi navigaţia pe Rin a avut de suferit din cauza cotei reduse a apelor, pe teritoriul Germaniei.
Dacă Dunărea continuă să scadă, fapt care generează probleme în sistemul de răcire a reactoarelor,
Centrala Nucleară de la Cernavodă intră în proceduri automate de oprire de siguranţă.