Potrivit Codului actualizat, "cei care conduc vehiculele care pot cauza cel mai mare prejudiciu în cazul unei coliziuni poartă cea mai mare parte a răspunderii de a avea grijă și de a reduce pericolul pe care îl prezintă pentru alții".
Noile reguli spun că șoferii trebuie să dea întâietate oricui așteaptă sau este în curs de traversare a drumului.
Șoferii îi vor invita pe pietoni să traverseze
În prezent, această obligație funcționează în cazul celor angajați în traversare pe trecerile de pietoni dar documentul britanic spune că biciclistul sau automobilistul va trebui, în viitorul foarte apropiat, să se oprească și să permită traversarea oricui așteaptă.
O altă cerință impune șoferilor de vehicule motorizate să îi trateze pe bicicliști ca și cum ar conduce mașini și să le ofere, în consecință, mai mult spațiu.
De asemenea, bicicliștii sunt încurajați să circule acolo unde se simt cel mai în siguranță. Dacă asta înseamnă mijlocul drumului, pentru a fi mai vizibili, conduita este considerată acceptabilă
Totuși, bicicliștilor li se cere să acorde o atenție corespunzătoare șoferilor în intersecții și pe porțiuni mai înguste de drum, unde posibilitățile de depășire sunt limitate.
Biciclistul virează înaintea camionului. Virajul cu pierdere de prioritate, doar după ce trece biciclistul din sens opus
Când vine vorba de ierarhia vehiculelor, motocicliștii sunt considerați mai vulnerabili decât șoferii de autoturisme și de camionete.
Cu cât vehiculul este mai mare, cu atât este mai mare responsabilitatea de a atenua pericolul.
În scenariile următoare, trebuie ținut cont că în Marea Britanie se circulă pe partea stângă.
Un șofer care virează stânga pe sensul său de mers are prioritate în raport cu șoferul care vine din sens opus și virează dreapta.
Scenariul 1
Un biciclist se apropie de un semafor pe roșu, intenționând să vireze la stânga. El depășește pe interior un HGV (TIR, camion de transport mărfuri, n.r.), în timp ce camionul încetinește. Șoferul camionului dorește, și el, să vireze la stânga.
Deși - datorită dimensiunilor și concepției vehiculului - șoferul de camion are un punct mort și dispune, pe de altă parte, de posibilitatea de a-i avertiza sonor pe ceilalți participanți la trafic că vrea să facă stânga, acest conducător auto va fi obligat să permită bicicliștilor să elibereze drumul, înainte de a vira. În cazul unui accident, camionul este în poziția de a produce cele mai mari daune și, în condițiile noului Cod Rutier, răspunderea va reveni aproape sigur șoferului de HGV.
Scenariul 2
Un vehicul motorizat urmează să vireze la dreapta. Din sens opus vin un biciclist și o altă mașină, care nu poate depăși biciclistul.
În acest scenariu, mașina va trebui să rămână în spatele biciclistului iar vehiculul care așteaptă să vireze la dreapta va trebui să aștepte până când biciclistul a trecut și există un spațiu sigur care permite efectuarea virajului.
Nu este permis să i se taie calea biciclistului. Dacă o mașină virează la dreapta și un biciclist este lovit, șoferul mașinii va fi considerat automat răspunzător, deoarece vehiculul motorizat poate produce răul cel mai mare.