Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, a lansat, joi, la Shanghai, noul brand turistic al României. În timp ce noul slogan, "Explore the Carpathian garden", se doreşte a fi o invitaţie către turişti să exploreze "grădina carpatică" a României, logoul pare să îndemne mai degrabă la plagiat. Elementul grafic al noului brand seamănă izbitor de bine, dacă nu este chiar identic, cu unul care aparţine unei firme britanice de transport.
Logoul noului brand este reprezentat de o frunză colorată în nuanţe de verde, de altfel culoarea predominantă a întregului concept. Elementul grafic, care este poziţionat în partea dreaptă, deasupra sloganului, este aproape identic cu cel al companiei britanice Change Transport, lucru sesizat iniţial de Cristian Dorombach pe blogul său.
Frunza folosită ca logo pentru brandul de ţară este un element grafic des folosit. La o simplă căutare pe Internet, el poate fi găsit pe numeroase site-uri de specialitate şi poate fi cumpărat penrtu o sumă modică. Logoul Ministerului Turismul a costat, în schimb, 890.00 de euro.
Cristian Dorombach despre noul brand:
Cu o zi înainte de lansarea noului brand, Elena Udrea posta pe blogul personal câteva precizări referitoare la acesta. Potrivit acesteia, brandul a fost făcut de o firmă "cotată între primele în lume".
"Brandul turistic al României este cel mai serios demers de acest tip realizat până acum în ţara noastră. El este făcut de o firmă internaţională, cotată între primele în lume, şi, cel mai important, cu fonduri provenite de la Uniunea Europeană. În beneficiul României", nota, miercuri, ministrul Udrea.
Firma spaniolă THR, cea care s-a ocupat de brandul turistic al României, este obligată să păstreze tăcerea. Asta pentru că Ministerul Turismului are un contract de confidenţialitate cu cei care s-au ocupat de acest proiect.
"Contractul nostru de confidenţialitate implică orice timp de comunicare. Suntem obligaţi să nu dăm informaţiuni de niciun fel în afara canalelor oficiale ale Ministerului. Vă rugăm să vă adresaţi Ministrului pentru orice tip de informaţie aveţi nevoie. Pentru că noi, prin obligaţia contractuală nu putem spune nimic", a declarat, joi, reprezentantul firmei THR.
Cum arată noul brand
În centrul logoului apare scris "România" într-un font rotund, caligrafic. Fiecare literă este colorată în mai multe nuanţe de verde, în timp ce semnul diacritic al literei "â" este colorat cu nuanţe de galben şi portocaliu.
Sloganul "Explore the Carpathian garden" este plasat în partea de jos a imaginii şi este scris într-un font mai comun, înclinat spre dreapta. Şi pentru acesta s-a folosit tot o nuanţă de verde, în timp ce fundalul este unul alb.
Noul brand al României, lansat la Shanghai:
Noul brand turistic al României a fost lansat la Shanghai, cu ocazia Zilei Naţionale a României la Expoziţia Mondială 2010. La eveniment erau aşteptaţi să ia parte, alături de miniştrii Elena Udrea şi Teodor Baconschi, şi foştii mari sportivi Nadia Comăneci, Ilie Năstase şi Gheorghe Hagi.
Crearea şi promovarea brandului turistic, finanţate din fonduri europene, fac parte dintr-un proiect de promovare a potenţialului turistic al României, pentru care sunt alocaţi 75 milioane de euro până la finalul anului 2013.
Precedentul slogan, plagiat
Nu este prima dată când Ministerul Turismului este în centrul unui scandal legat de promovarea turistică a României. În urmă cu doi ani s-a lansat campania "Land of Choice". S-au cheltuit atunci 1,5 milioane de euro pe un slogan, care s-a dovedit că era deja înregistrat la OSIM de o persoană particulară.
Turismul românesc a fost promovat sub brandul "Land of Choice" cu toate că ministerul de resort ştia că ieseanul Florin Zamfir înregistrase sloganul la OSIM, agenţia Uniunii Europene responsabilă cu înregistrarea mărcilor.
Sloganul "Land of Choice" a fost folosit mai bine de un an. Acum, ministerul s-a decis să-l schimbe. Ministrul Elena Udrea este încântată de noul brand care va promova România ca destinaţie turistică sub sloganul "Explore the Carpathian Garden" - "Explorează grădina carpatină".
În 2009, pentru campania "Land of choice" s-au cheltuit de la buget 1,5 milioane de euro. Suma este cu mult mai mare pentru campania de promovare din acest an - 75 milioane de euro, bani europeni.
Antena3.ro