Dacă anul trecut România era promovată tocmai prin alternativele sale turistice sub solganul "The Land of Choice", anul acesta turiştii vor trebui să se mulţumească doar cu formele de relief în "grădina" cărora ne aflăm. Cel puţin asta reiese din prezentarea generală a proaspătului-lansat brand al României, compus din sloganul "explore the Carpathian garden" şi un logo aparent plagiat: o jumătate de frunză verde "călare" pe o bucăţică de fluviu bleu.
Întregul concept al noului brand turistic, lansat joi la Shanghai, se învârte în jurul munţilor şi a zonelor deluroase din ţara noastră. Accentul este pus pe Munţii Carpaţi, iar singurele referiri la zonele "albastre" ale României sunt cele legate de Delta Dunării. Nimic, însă, despre litoralul românesc.
Produsele cheie pentru realizarea brandului sunt, după cum se precizează chiar în prezentarea conceptului, "turismul rural", "natura sălbatică şi parcurile naturale", "sănatate şi wellness", "activ şi aventură", "circuite" şi "city breaks". În opinia celor care au lucrat la acest concept, principalele elemente de diferenţiere ale ţării noastre sunt "natura şi parcurile naţionale", "peisajele izolate", flora, fauna şi "ecosistemele sănătoase". Iar toate se pot găsi numai în "Munţii Carpaţi", "Zonele deluroase din interior" sau "Delta Dunării".
Vezi aici prezentarea integrală a noului brand turistic
Toate aceste elemente sunt transpuse în grafica noului brand prin diverse nuanţe de culori aprinse. Singura referire aparentă la litoralul românesc apare în componenţa controversatului logo. Din descrierea lui, însă, aflăm că semnifică fie un râu, fie nervura frunzei, fie cerul. Nicidecum Marea Neagră. Aşadar, nicăieri în tot acest concept nu se precizează că în România poţi vedea, spre exemplu, o furtună în vârful unui munte şi un răsărit la malul mării într-un interval de doar câteva ore. De ce?
Răspunsul pare să vină chiar de la ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea. În conferinţa susţinută la Shanghai, aceasta a precizat că "litoralul nu este un produs competitiv pe plan internaţional". Ministrul admite faptul că România nu poate practica turism de masă, întrucât litoralul este afectat de starea infrastructurii şi de lipsa de interes a investitorilor şi autorităţilor locale. Prin urmare, litoralul nu are ce căuta în promovarea turistică a României "sălbatice" şi "neatinse".
Lipsa promovării litoralului este resimţită în primul rând în plan local. Primarul Constanţei este, astfel, unul dintre cei în măsură să se pronunţe cu privire la acest lucru. În opinia sa, cei care s-au ocupat de noua campanie de promovare "nu ştiu cum se face turism".
"În strategia de promovare lipseşte total turismul de pe litoral. Dacă vreţi, pot să vă zic şi ce pieţe ar putea fi accesate şi cum şi ce fel de turişti cu bani ar putea să vină aici. Totul e numai să vrei să faci", susţine primarul Radu Mazăre.
Antena3.ro