Noul tip de examinare nu este nici pe placul elevilor nici al profesorilor.
Prima evaluare se face la şase ani. La sfârşitul clasei pregătitoare, învăţătoarea verifică dacă copilul stă bine cu emoţiile şi gândirea, dar şi dacă are aptitudini pentru învăţare.
La finalul clasei a doua vine a doua testare: el trebuie să demonstreze că ştie să scrie, să citească şi să socotească. Profesorii spun că e cam mult pentru un copil de opt ani.
Ultima evaluare de la gimnaziu se face în clasa a noua. O testare de tip internaţional. La ultima evaluare de acest gen, 60% dintre elevii români au demonstrat că nu ştiu să citească un text la prima vedere.
Rezultatele acestor evaluari se trec în portofoliul educaţional al elevului şi va conta la admiterea la liceu în proportie de 70%.
Din 2013, admiterea la liceu se face în funcţie de cererile elevilor. Dacă numărul de candidaţi depăşeşte numărul de elevi, admiterea se face pe bază de portofoliu.
Dacă e concurenţa va fi mare, liceul organizează examen de evaluare. Ultimul examen, bacalaureatul se modifică şi el din 2012. Patru probe de competenţe: română, 2 limbi străine şi calculator şi trei probe scrise.