Atât Consiliul Concurenței, într-o investigație ale cărei concluzii au fost făcute publice, cât și Autoritatea de Supraveghere Financiară, într-o scrisoare trimisă asigurătorilor și consultată și de
Profit.ro, remarcă faptul că formulele aplicate de companii pentru calculul primelor RCA nu reflectă riguros riscurile pe care și le asumă cu fiecare șofer în parte. Criterii cum ar fi puterea motorului sau vechimea în trafic a șoferului nu sunt prezente în calcule, în timp ce sistemul bonus/malus, construit pentru a diferenția șoferii predispuși la accidente de cei cu un istoric de daună curat, este ignorat aproape complet.
Autoritatea de Supraveghere Financiară le-a cerut celor nouă societăți de asigurare autorizate să vândă RCA să reanalizeze modul de calcul al tarifelor și să trimită Autorității noile prețuri până la 31 decembrie. "Anumite creșteri bruște și concertate de tarife, operate pe anumite segmente, au ridicat mari semne de întrebare. Apreciem că aveți obligația de a explica public către proprii potențiali clienți care sunt motivațiile modificărilor substanțiale în politica de tarifare", transmite Autoritatea firmelor care subscrsiu RCA.
Pe de altă parte, în contextul mitingului de protest organizat de șoferii profesioniști împotriva creșterii primelor de asigurare, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) anunță că discuțiile cu ASF continuă și că majorările de prețuri sunt un rezultat firesc al creșterii daunalității, mai ales în zona camioanelor și în ceea ce privește daunele morale acordate de instanțe. "Este de notorietate faptul că daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern, unde nivelul despăgubirilor este mult mai mare și în unele țări chiar nelimitat. De altfel, o parte a discuțiilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a șoferilor în privința siguranței rutiere. Situația din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al șoferilor ridicând riscuri substanțiale.", arată UNSAR.
În scrisoarea consultată și de Profit.ro, Autoritatea amintește că au existat anumite segmente de clienți (printre care transportatorii) care au plătit, în 2015, prețuri și de patru ori mai mari decât anul trecut, chiar dacă au cumpărat de la aceeași societate. "Aceste diferențe pun sub semnul întrebării acuratețea metodelor de determinare a primelor tehnice și de stabilire a terifelor comerciale, având în vedere că evoluția daunalității medii pe acest segment nu este similară", arată scrisoarea ASF. De altfel, un "mistery shopping" al ASF, publicat în exclusivitate de Profit.ro, constată că, din cauza neaplicării sistemul bonus/malus, conform căruia clienții fără istoric de daună ar trebui să primească o reducere iar cei cu daune la activ să fie penalizați, există situații în care șoferii plătesc pentru RCA și cu 50% mai mult decât ar trebui.