"Aserțiunile, precum și aprecierile referitoare la presupusa încălcare a normelor legale în vigoare aplicabile activității controlului de stat cu privire la respectarea disciplinei în urbanism şi a regimului de autorizare a construcţiilor, desfășurate de către Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. sunt lipsite de orice temei, nefondate și absolut partizane.
Învederăm că afirmațiile repetate ale domnului Nicușor Dan cu privire la activitatea ISC sunt tendențioase, fiind de natură a atrage consecințe grave în cazul în care sunt emise informații și afirmații eronate, de natură calomnioasă. Acțiunile de control ale Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. se exercită în conformitate cu prevederile legale în vigoare cu incidență în materie, ca de altfel și aplicarea sancțiunilor și dispunerea de măsuri pe care legea le impune contravenienților, persoane fizice sau persoane juridice, după caz.
Sancțiunea aplicată de către Inspectoratul de Stat în Construcții – ISC primarului general al Municipiului București este pentru săvârșirea contravenției de către acesta privind ”neemiterea certificatului de urbanism în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii” și nicidecum pentru faptul că nu a emis certificat de urbanism ”pentru construirea unui bloc de 5 etaje pe spațiu verde în Cartierul Primăverii”.
Certificatul de urbanism este un act de informare pe care autoritatea publică competentă îl emite menționând scopul emiterii acestuia. Menționăm faptul că dl Nicușor Dan a adresat o solicitare ISC, înregistrată la PMB cu nr. 163050/01.11.2022 și la ISC cu nr. 40064/03.11.2022 pentru verificarea legalității ”PUZ str. Primăverii nr. 1”, în urma căreia instituția noastră, prin adresa nr. 40390/08.11.2022, a cerut să i se pună la dispoziție documentația de urbanism care a stat la baza aprobării acestuia de către Consiliul General al Municipiului București, necesară pentru efectuarea verificărilor, respectiv PUZ – Zone Construite Protejate.
Ca răspuns la solicitare, Serviciul Arhivă Acte Administrative din cadrul Primăriei Municipiului București, prin adresa nr. 168822/15.11.2022, înregistrată la ISC cu nr. 42292/23.11.2022 ne-a comunicat faptul că ”arhiva Primăriei Municipiului București nu deține documentația PUZ – Zone Construite Protejate, regulamentul și avizele”, ceea ce a condus la imposibilitatea de a da curs solicitării primarului general privind efectuarea unui control de specialitate la emiterea/avizarea și aprobarea actelor administrative ce au ca obiect imobilele încadrate în Zonele Construite Protejate.
Menționăm faptul că Asociația Art Metropolis ne-a adus la cunoștință, prin adresa înregistrată la ISC cu nr. 42494/24.11.2022, faptul că Serviciul Arhiva Acte Administrative din cadrul Primăriei Municipiului București i-a comunicat același răspuns ca și instituției noastre.
Mai mult decât atât, Direcția Generală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului din cadrul Primăriei Municipiului București, prin răspunsul înregistrat la PMB cu nr.110520/26.08.2022, semnat de arhitectul șef, i-a comunicat Asociației pentru Dreptul Urbanismului faptul că "(...) Serviciul Proiecte Urbane (SPU) din cadrul DGUAT nu deține PUZ – Zone Construite Protejate în municipiul București/PUZ – Spații Publice Urbane și Locuri de Joaca în forma în care au fost aprobate prin HCGMB nr. 279/2000 ci dispune de exemplarul depus de proiectant (Universitatea de Arhitectură și Urbanism ”Ion Mincu ” București – CCPEC) la fostul centru de Planificare Urbană și Metropolitană București al CGMB. Așadar nu există certitudinea că reglementările și regulamentul local de urbanism aprobate prin HCGMB citată mai sus sunt identice cu exemplarul deținut de SPU. De asemenea, nu deținem documente care au stat la baza aprobării acestor documentații!".
Domnul primar general al Capitalei, prin anunțul de marți, nu face decât să se autovictimizeze și să interpreteze în mod eronat, așa cum dorește domnia sa de fiecare dată, acțiunile de control ale ISC care se finalizează și cu aplicarea de sancțiuni contravenționale.
Mai mult decât atât, domnul primar general dezinformează cetățenii Capitalei asupra acțiunilor ISC care, în timpul controalelor efectuate la Primăria Municipiului București nu a făcut altceva decât să-și îndeplinească atribuțiile conferite de legislația în vigoare în domeniu. Condițiile în care se poate construi în Cartierul Primăverii, și nu numai, sunt stabilite exclusiv de Primăria Municipiului București care, prin certificatul de urbanism eliberat face cunoscute solicitantului informațiile privind regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor existente, în conformitate cu planurile urbanistice și regulamentele aferente.
Dacă domnul Nicușor Dan susține că PUZ – str. Primăverii 1 este nelegal, atunci de ce refuză punerea la dispoziția ISC a documentației, regulamentului și avizelor solicitate, pentru a se putea face verificările corespunzătoare?
Pe cale de consecință, motivul pentru care Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. nu a exercitat controlul la care domnul Nicușor Dan face referire, îl constituie tocmai nepunerea la dispoziție de către Primăria Municipiului București a documentațiilor necesare în vederea efectuării acestuia", se arată în comunicatul emis de Inspectoratul de Stat în Construcţii.
Nicuşor Dan a primit 19 amenzi în valoare de 115.000 de lei
"Având în vedere numeroasele afirmații tendențioase, eronate și vădit nefondate emise în spațiul public de către Primarul General al Municipiului București - Dan Nicușor Daniel, pentru corecta informare a opiniei publice, Inspectoratul de Stat în Construcții – ISC va prezenta într-o serie de comunicate rezultatele activităților de control efectuate privind respectarea prevederilor legale în domeniul disciplinei în urbanism și al regimului de autorizare a construcțiilor, atât de către Primarul General cât și de structurile de specialitate în aceste domenii, subordonate acestuia.
În prezentul Comunicat facem referire la încălcarea de către Primarul General al Municipiului București a prevederilor legale în ceea ce privește termenele de emitere a certificatelor de urbanism și autorizațiilor de construire, precum și la sancțiunile contravenționale aplicate acestuia.
Astfel, ca urmare a numeroaselor petiții adresate instituției noastre, cu privire la nerespectarea prevederilor legale la emiterea certificatelor de urbanism și autorizațiilor de construire, respectiv art. 6 alin. (2) și art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inspectorii în construcții cu atribuții de control din cadrul ISC au efectuat controale prin sondaj, verificând aspectele sesizate, acestea concretizându-se în încheierea de procese verbale de control și procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor – PVCSC.
În acest sens au fost aplicate sancțiuni contravenționale d-lui Dan Nicușor Daniel, în calitate de Primar General al Municipiului București, prin următoarele PVCSC:
- P.V.C.S.C. nr. 27371/03.12.2021 pentru neemitere A.C., cuantum 20.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 28233/302/2021);
- P.V.C.S.C. nr. 27372/03.12.2021 pentru neemitere C.U., cuantum 20.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 28234/302/2021);
- P.V.C.S.C. nr. DO_479707/16.12.2021 pentru neemitere C.U., cuantum 5.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 292/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_19170/20.01.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 1.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 2729/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_28122/31.01.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 5.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 3526/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_28126/31.01.2022 pentru neemitere A.C., cuantum 6.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 3527/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr.DO_56443/21.02.2022 pentru neemitere A.C., cuantum 6.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 5466/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_56458/21.02.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 5.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 5467/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_56452/21.02.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 5.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 5468/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_116199/01.04.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 6.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 9397/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_116192/01.04.2022 pentru neemitere A.C., cuantum 10.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 9398/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_200852/06.06.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 5.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 14958/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_200845/06.06.2022 pentru neemitere A.C., cuantum 1.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 14960/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_393641/24.10.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 5.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 27875/302/2022) - nu s-a comunicat hotărârea judecătorească la I.S.C. în vederea efectuării unei căi de atac;
- P.V.C.S.C. nr. DO_393621/24.10.2022 pentru neemitere A.C., cuantum 5.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 27876/302/2022);
- P.V.C.S.C. nr. DO_393659/24.10.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 5.000 lei, nu a fost contestat în instanță;
- P.V.C.S.C. nr. DO_407792/02.11. 2022 pentru neemitere A.C., cuantum 1.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 28540/302/2022) – nu s-a comunicat hotărârea judecătorească la I.S.C. în vederea efectuării unei căi de atac;
- P.V.C.S.C. nr. DO_415604/07.11.2022 pentru neemitere A.C., cuantum 7.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 29055/302/2022) – nu s-a comunicat hotărârea judecătorească la I.S.C. în vederea efectuării unei căi de atac;
- P.V.C.S.C. nr. DO_446764/25.11.2022 pentru neemitere C.U., cuantum 7.000 lei, contestat în instanță (Dosar nr. 30595/302/2022).
După cum se poate observa, împotriva tuturor PVCSC încheiate au fost formulate plângeri contravenționale. Instanțele de fond învestite și competente să soluționeze contestațiile petentului Dan Nicușor Daniel au respins ca neîntemeiate toate plângerile formulate împotriva PVCSC emise de ISC, reținându-se în acest fel, de către magistrații judecători, temeinicia constatărilor și legalitatea măsurilor sancționatorii aplicate", au explicat reprezentanţii ISC într-un comunicat de presă.