Antena 3 CNN Actualitate Navele de pe Dunăre oprite abuziv în portul Galaţi. Turismul fluvial, în pericol!

Navele de pe Dunăre oprite abuziv în portul Galaţi. Turismul fluvial, în pericol!

Cornel Preda
3 minute de citit Publicat la 17:39 25 Sep 2008 Modificat la 17:39 25 Sep 2008
Navele de pe Dunăre oprite abuziv în portul Galaţi. Turismul fluvial, în pericol!
Aparenteste doar un control. În realitate este însă un maredeserviciu făcut statului român. Mai multe nave de croazieră,fie sub pavilion românesc, fie sub pavilion străin, aflate înmarş pe Dunăre, cu direcţia Tulcea, sunt oprite abuziv înportul Galaţi. De ce? Pentru un simplu control, care însă înmod normal trebuie făcut doar la intrarea sau ieşirea din ţară şiîn portul de destinaţie.

Cuo astfel de problemă s-a confruntat nava Amadeus Symphony, care urmasă ancoreze în Tulcea, de unde turiştii veniţi din Germania,Austria şi alte state europene urmau să se viziteze Delta Dunării.Comandantul navei, Niţă Viorel, a povestit pentru Antena3.ro ce s-aîntâmplat. ?În jurul orei 4:00 s-au prezentat lanavă cu o şalupă, din aceea veche, care a fost în război,cu eşapamente de bubuiau ca tunurile, trezind pasagerii, şi ne-aucerut să prezentăm actele. Mi-am declinat statutul legal detranzit, am încercat să explic faptul că dăm turismul pestecap, că nu este normal! I-am spus reprezentantului de la Căpităniecă putem fi urmăriţi, doar să mă lase să ajung în timputil la Tulcea?, spune Niţă Viorel.

Intimidaţi cu mitraliera
Răspunsuldin partea autorităţilor a fost însă unul sec: ŤSunteţisomaţi să opriţi!ť. Niţă Viorel povesteşte că pe provaşalupei de la PCTF Galaţi se afla o mitralieră, iar capotul erascos de pe gura de foc. ?Nu ne-au somat cu mitraliera, dar înmod normal capotul nu trebuie să fie scos?, a explicat NiţăViorel, spunând că probabil au vrut doar să îiintimideze. El a adăugat că a pierdut 24 de minute cu acestcontrol, după cum a scris şi în jurnalul de bord, punândastfel în pericol călătoria turiştilor. I-a asigurat însăpe aceştia că totul este în regulă şi că este o procedurăstandard în România. Deşi, în realitate nu este.?Dacă portul de destinaţie nu are autorităţi specializate săfacă revizia de intrare, atunci aceasta se face într-un portadiacent. În acest caz eram noi obligaţi să oprim şi săfacem revizia, nu să vină cineva după noi cu şalupa. Însăcum la Tulcea există cadrul necesar pentru a face o revizie deintrare, nu pot caracteriza acţiunea celor de la Galaţi decâtca un exces de zel?, a spus comandantul Amadeus Symphony.

NiţăViorel ne-a declarat că administratorul firmei Danube CruiseRomânia, Radu Comănici, cel care a organizat aceastăcroazieră, a făcut chiar şi o înaintare către poliţia defrontieră şi a explicat că nu este normal ceea ce se întâmplă.Nu a primit însă niciun răspuns. De altfel, în urma maimultor sesizări primite, Antena3.ro a contactat Poliţia deFrontieră Galaţi şi a cerut o explicaţie oficială. VasileNăstase, ofiţer de relaţii cu presa în cadrul Poliţiei deFrontieră Galaţi, spunea că în cazul navei Amadeus Clasic,aflată sub pavilion românesc, s-a comis la data respectivă oeroare. Eroarea s-a repetat însă la nici mai puţin de o lună,când nava mai sus menţionată, Amadeus Symphony, tot subpavilion românesc, a fost reţinută timp de 24 de minute.

Programulpentru care turiştii au plătiti mii de euro, compromis total
ComandantulAmadeus Clasic a fost de altfel cel care ne-a mai dat un exemplu denavă care a fost oprită. ?Nava Aurelia cu pavilion german venindde la Olteniţa cu revizie de intrare în România şidestinaţie Tulcea, este oprit pentru control la Galaţi pentru treiore. Deşi informaţi de revizia de intrare, PCTF Galaţi a ordonatoprirea. Vă imaginaţi că programul pentru care turiştii au plătitmii de euro a fost compromis total?, povesteşte Nicolae Lovin.

VasileNăstase spune însă că în privinţa navelor străineexistă reguli diferite, conform ordonanţei de Guvern 105/2001.?Potrivit art.27, alineat 7, ŤNavele sub pavilion străincare navighează în tranzit fără oprire pe Dunăreainterioară sau pe canalul Dunăre Marea Neagră sunt supusecontrolului în portul Călăraşi, respectiv în portulGalaţi.ť Deci, controlul nostru a fost justificat de aceastăprocedură şi el nu s-a întâmplat doar în ultimeledouă săptămâni, ci de când e în vigoareordonanţa?, a declarat Năstase pentru Antena3.ro.

NicolaeLovin a revenit apoi cu un nou exemplu de cum se poate ?reuşi?performanţa de a alunga turiştii din România, menţionândcă pentru tranzitarea canalului Dunăre-Marea Neagră se percep pânăla 15 taxe care însumează multe mii de euro. Tocmai dinaceastă cauză, ?o companie puternică americană a renunţat laConstanţa şi s-a orientat spre Silistra - Bulgaria cu destinaţiaturistică Varna?, a spus căpitanul fluvial Nicolae Lovin. Acestaa încheiat spunând că astfel de controale, fără niciojustificare, ?nu fac altceva decât să ne îndepărtezede Europa?.

Cornel Preda, Antena3.ro

×
Etichete: Dunare Cornel Preda
TOP articole
x close