Un şlep românesc s-a ciocnit, vineri dimineaţă, pe Dunăre, cu un împingător sub pavilion austriac, la kilometrul 356, în dreptul localităţii Dervent, din judeţul Călăraşi. În urma coliziunii, doi marinari au fost daţi dispăruţi, căutarea acestora continuând, deşi şansele de supravieţuire ale marinarilor sunt aproape nule.
Cei 3.500 de litri de motorină aflaţi în rezervoarele şlepului scufundat s-au scurs în Dunăre. Pe o lungime de aproape trei kilometri au apărut pete de poluare.
Autorităţile de la Gospodărirea Apelor au instalat deja mai multe baraje pentru a reţine combustibilul scurs în Dunăre. Specialiştii spun că Dunărea nu este în pericol şi nu putem vorbi de o poluare în masă a fluviului, echipele intervenind pe o distanţă de 2 kilometri în zona Ostrov Cernavodă, cu material absorbant care a captat combustibilul.
Traficul în zonă a fost restricţionat. Navele cu un pescaj mai mic de doi metri vor putea circula deviat, pe un canal de rezervă, pentru a ocoli zona de la kilometrul 356 al Dunării. "Navigaţia a fost deviată pe un canal adiacent, un canal de rezervă ce ocoleşte ostrovul. Deja prin zonă a trecut o navă bulgărească, cu pescaj de 1,8 metri, şi cred că pot trece fără probleme nave cu un pescaj până la doi metri", a declarat telefonic, pentru Mediafax, Florin Mihalache, directorul Serviciului de Căi Navigabile din cadrul Administraţiei Fluviale "Dunărea de Jos" Galaţi.
Un convoi de barje tractat de un împingător, sub pavilion austriac, a intrat în coliziune, vineri, în jurul orei 10.30 cu un şlep motor românesc încărcat cu pietriş, la kilometrul 357 al Dunării în zona localităţii Chiciu, judeţul Călăraşi.
Conform informaţiilor primite de la reprezentanţii Portului control Chiciu, şelpul Andreea, aprţinând companiei Comision Trading Brăila s-a scufundat, iar despre echipaj nu se cunoaşte încă nimic. Două persoane au fost date dispărute.
Zona respectivă este destinată tranzitului comercial şi potrivit lui Gheorghe Teodor, director adjunct al Administraţiei Fluviale Dunărea de Jos, este un "punct critic" în care se acumulează aluviuni. Potrivit aceleiaşi surse, din rezervorul şlepului scufundat curge motorină.
Două echipe de la Gospodarirea apelor Călăraşi şi Constanţa s-au deplasat cu material absorbant la locul accidentului. Administraţia Naţională Apele Române a propus monitorizarea cursului Dunării până în zona Feteşti-Cernavodă. Potrivit lui Sorin Rândaşu, directorul ANPR, nu se poate vorbi de o poluare a Dunării, echipele fiind pregătite să intervină cu materialul absobant.
?Căpitanul Cetinici Marian şi marinarul Panţuru Viorel de pe şlepul Andreea sunt daţi dispăruţi. Nava a fost luată de curent şi aruncată spre două din barjele de la prora convoiului. Zona este periculoasă, fiind denumită ?curbele Derventului?. Această zonă este predată la şcoală, este cunoscută. Semnalizarea în zonă era pe poziţie şi nu au fost semnale lipsă. Nu au mai existat incidente de asemenea amploare în zonă? a spus Florin Oprea, director la Căpitănia Giurgiu.
Directorul general adjunct al AFDJ, Teodor Gheorghe, a declarat pentru Antena 3 că a transmis aviz către toţi navigatorii aflaţi în marş pe Dunăre, prin care i-a informat despre incidentul de la kilometrul 357. Teodor Gheorghe a mai precizat că, în urma verificărilor făcute în zona accidentului fluvial, s-a constatat că semnalizarea era intactă, iar condiţiile meteo foarte bune.
La locul dezastrului s-au deplasat mai multe echipe de salvare, ambulanţe şi maşini de descarcerare. Autorităţile portuare din Călăraşi, Poliţia şi Parchetul au început o anchetă în acest caz. Din primele cercetari reiese faptul că accidentul s-a produs din cauza unei erori comune de pilotaj a celor doi comandanţi de navă.
Materialul se actualizează.
Update1: Epava şlep-motorului "Andreea", scufundat, vineri, în Dunăre la kilometrul 356, a fost localizată. Pentru că nava s-a scufundat în şenalul navigabil şi poate pune în pericol navigaţia, va fi ranfluată în cel mai scurt timp. Cei doi membri ai echipajului sunt în continuare daţi dispăruţi.
"Epava a fost descoperită în şenalul navigabil, la 3,2 metri sub nivelul Dunării şi la 150 de metri de malul drept. Vor trebui demarate operaţiunile de renfluare dar, conform legii, acestea nu pot începe mai devreme de 10 zile de la producerea accidentului", a declarat, pentru Mediafax, Florin Mihalache, directorul Serviciului Căi navigabile din cadrul Administraţiei Fluviale "Dunărea de Jos" Galaţi.
Update 2:
Autorităţile continuă ancheta în cazul accidentului produs pe Dunăre. Se încearcă delimitarea unui spaţiu pe braţul frluviului, astfel încât mâine dimineaţă să se poată relua navigaţia.
Circulaţia navelor pe Dunăre, la kilometrul 356, în zona în care a avut loc accidentul, dar şi pe ruta ocolitoare, este restricţionată pe timpul nopţii, anunţă Mediafax. "Am decis să suspendăm traficul inclusiv pe ruta ocolitoare până sâmbătă dimineaţă", a declarat, pentru Mediafax, Florin Mihalache, directorul Serviciului Căi Navigabile din cadrul AFDJ Galaţi.
Update 3:
Căutările celor doi marinari dispăruţi în accidentul produs dimineaţă pe Dunăre au fost suspendate pe timpul nopţii, au anunţat autorităţile care investighează cazul. Circulaţia navelor în zona unde un şlep românesc s-a scufundat după ce s-a lovit de un convoi austriac este restricţionată în continuare.
Autorităţile speră însă ca dimineaţă să poată permite navelor care au format deja convoaie, să circule. Fiecare zi de întârziere provoacă pagube mari navelor blocate la kilometrul 356 al Dunării. Motivul producerii accidentului rămâne în continuare necunoscut. După primele date, de vină ar fi austriecii, pentru că nava românească venea din amonte şi ar fi trebuit să aibă prioritate, susţin anchetatorii.
Antena3.ro