Nava de transport avea la bord 3.783 de mașini și când a luat foc s-a presupus că una dintre cele 25 de mașini electrice a fost responsabilă pentru dezastru.
A apărut însă întrebarea dacă nu cumva umiditatea ar fi putut fi cauza unui defect la bateria unei mașini electrice.
Situația pe cargo a fost extrem de gravă și focul a putut fi stabilizat abia a doua zi.
Maximilian Fichtner, directorul Institutului Helmholtz pentru stocarea energiei electrochimice, demontează ipoteza și spune că este puțin probabil ca umiditatea să fi fost cauza.
Bateriile și electronicele sunt complet încapsulate, astfel încât umiditatea poate fi practic exclusă ca și cauză, spune acesta.
Odată apărută discuția, a fost adus în vedere un studiu al Institutului Helmholtz care arată că, statistic vorbind, mașinile electrice ard de 20 de ori mai puțin decât motoarele cu ardere convențională.
Centrul de cercetare a bateriei MIT de la Universitatea din Muenster știe că erorile de fabricație sunt rare, dar totuși apar și când o fac, se fac simțite rapid la mașinile noi.
Experții atrag însă atenția că, deși mașinile electrice iau foc mult mai rar decât cele cu motoarele pe ardere, odată ce se produce un incendiu, bateria este mai greu de stins.
Expertul în baterii winter susține că bateriile trebuie să fie mai sigure, chiar dacă costă mai mult.
Totuși, dacă se va dovedi că de vină a fost o baterie, ar fi numai pentru că ar avea un defect de fabricație, explică Fichtner.
El a dat exemplul de acum câțiva ani cu o anumită marcă celebră de telefoane mobile. La acea vreme, erorile de proiectare au condus la un scurtcircuit în bateria telefonului mobil.
Potrivit expertului, dacă apare un scurtcircuit într-una dintre baterii, curenți foarte mari se declanșează brusc în interiorul acesteia.
Acest lucru ar face ca electrolitul să fiarbă și să se vaporizeze. Asta va împinge carcasa bateriei cu o presiune puternică și oxigenul poate intra înăuntru. Rezultatul? Un incendiu.
Dacă nu a fost un defect de fabricație, dar tot arde ulterior, atunci acest lucru este adesea cauzat de o activitate specifică, în mare parte mecanică. Uneori, software-ul nu este suficient de bun, dar ăsta este un accident.
Experții recomandă ca șoferii să fie atenți la starea bateriei atunci când cumpără o mașină electrică uzată. În cazul unei mașini electrice uzate, în special, aveți nevoie de informații despre baterie, durata de viață și ciclurile de încărcare.
Se spunea că motorul este cea mai importantă componentă a unei mașini, dar pentru mașinile electronice, bateria face diferența.
De asemenea, Fichtner subliniază că mașinile electronice nu ar arde mai violent decât vehiculele pe benzină și acest lucru a fost demonstrat de un studiu al Institutului Federal Elvețian de Testare și Materiale. Acesta a incendiat o Tesla și un vehicul pe benzină într-un tunel. Incendiile au fost similare ca intensitate.
Principala diferență poate fi găsită în apa de stingere. Aceasta este mai contaminată cu poluanți în mașinile electrice decât în mașinile cu motoare cu ardere.
Această concluzie este preluată și de companiile de asigurări, care merg pe informația că nu există dovezi că vehiculele electrice ard mai des decât mașinile cu motoare cu ardere internă. Mașinile electrice parcate în garaje subterane nu prezintă un risc mai mare de siguranță decât benzina sau motorina. Clienții mașinilor electrice nu ar trebui să se teamă deocamdată de creșterea polițelor, cu condiția să fie respectate toate reglementările de siguranță, cel puțin pe piețele Europei de Vest.
Controversa rămâne, în timp ce o companie norvegiană de feriboturi a interzis de la începutul anului mașinile electrice hibride și pe hidrogen de pe feriboturile sale, o altă companie suedeză a rămas relaxată și chiar investește în transportul de mașini electrice. Din această vară a oferit pentru prima dată stații de încărcare la bord.