Antena 3 CNN Actualitate Mormane de documente ale companiei americane Bechtel, găsite pe un câmp de lângă Timișoara

Mormane de documente ale companiei americane Bechtel, găsite pe un câmp de lângă Timișoara

Mia Lungu
2 minute de citit Publicat la 18:32 08 Iul 2021 Modificat la 20:10 08 Iul 2021
o_1fa3btm8i1eo6cs6715d511sf1e.jpg

Un munte de documente ale companiei americane Bechtel, acte necesare in construirea autostrăzii Transilvaniei au ajuns la gunoi. Si nu oriunde, ci au fost abandonate pe un câmp de la marginea localității timișene Giroc. 

La o prima vedere, muntele de hârtie ce zace pe câmpul de la Giroc te duce cu gândul la o groapă de gunoi. O privire amănunțită însă arată o arhivă a companiei americane Bechtel. Printre hârtii sunt contracte, plăti, date cu caracter personal, atât în română cât și în limba engleză.

Poliția a somat atât Garda de Mediu cât și poliția autostrăzii care au la dispoziție 24 de ore pentru a ridica rămășițele din arhivă Bechtel. 

„Sunt aici de ceva vreme. Astea sunt ce a mai rămas. Au mai venit oamenii străzii și le luau să se încălzească”, spune o călăuză din Giroc, potrivit Libertatea.ro.

Poliția a somat atât Garda de Mediu cât și poliția autostrăzii care au la dispoziție 24 de ore pentru a ridica rămășițele din arhivă Bechtel. 

Povestea Bechtel: 53 de km de autostradă care au costat 1,4 miliarde de euro

Compania americană Bechtel s-a angajat să termine lucrările pe Autostrada în anul 2013, însă după ce statul român a realizat contractul dubios, a sistat lucrările. Din cei 415 kilometri, compania a executat doar 53 de km, care au costat 1,4 miliarde de euro.

Contractul cu americanii a fost reziliat acum 8 ani, fix când toată lungimea, 415 kilometri, trebuia să fie gata, iar între timp, dosarele la DNA fie au fost închise, fie disjunse.

ANAF: Contractul cu Bechtel a prejudiciat statul cu 525,9 milioane euro

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a constatat, în 2017, un prejudiciu total la bugetul statului de 525,9 milioane euro cauzat în principal de modul în care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a gestionat contractul cu compania americană de construcţii Bechtel, în cazul autostrăzii Transilvania.

Proiectul privind construcţia autostrăzii Braşov-Borş a fost aprobat în 2003, în timpul guvernării Adrian Năstase, şi a început în 2004, iar compania Bechtel trebuia să finalizeze autostrada Transilvania până în 2012. Contractul, încheiat iniţial pentru suma de 2,2 miliarde de euro, a fost de mai multe ori modificat, iar în 2013 a fost reziliat, cu obligaţii de plată din partea statului roman.

Într-un raport al inspectorilor guvernamentali, din noiembrie 2013, se arăta că înţelegerea cu Bechtel a fost modificată fără respectarea dispoziţiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat. Valoarea totală efectiv plătită către Bechtel, calculată iniţial la 2,2 miliarde euro pentru întreaga autostradă, a fost de 1,2 miliarde euro pentru doar 52 kilometri realizaţi.

Potrivit raportului ANAF, CNAIR nu a demarat şi a derulat o procedură de negociere cu Bechtel, ceea ce a dus la încheierea unui contract păgubos pentru statul român.

”Nerespectarea de către companie a prevederilor art. 1 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 120/18.11.2003, în sensul că nu a demarat şi nu a derulat o procedură de negociere cu Bechtel Internaţional Inc., fapt care a condus la încheierea unui contract şi înscrierea în contratul încheiat cu această firmă a unor clauze păguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore asupra bugetului de stat”, se arată în raportul ANAF.

 

×
x close