"Ne ajustăm calendarul, vizând Artemis 2 în septembrie 2025, iar Artemis 3 în septembrie 2026", a declarat șeful NASA, Bill Nelson, în cadrul unei conferințe de presă.
Artemis 2 era programat inițial pentru sfârșitul anului 2024, iar Artemis 3 pentru sfârșitul anului 2025.
"Siguranța este prioritatea noastră numărul unu", a declarat Bill Nelson, precizând că echipele au nevoie de mai mult timp.
Scopul programului Artemis este de a stabili o prezență durabilă pe Lună, în vederea pregătirii călătoriei primului echipaj spre Marte. Programul a fost inaugurat în 2022 cu misiunea Artemis 1, care a pilotat cu succes nava spațială Orion în jurul Lunii pentru a o testa fără echipaj.
Misiunea Artemis 2 era programată să dureze aproximativ zece zile să trimită patru astronauți, trei americani și un canadian, într-o călătorie în jurul Lunii, fără a aseleniza, notează Mediafax.
Un raport al Biroului Inspectorului General al NASA, publicat în noiembrie, a indicat o serie de probleme care trebuiau rezolvate înainte de decolarea misiunii. În primul rând, în timpul misiunii Artemis 1, scutul termic care proteja capsula Orion la reintrarea în atmosfera terestră a fost modificat "într-un mod neașteptat", potrivit raportului. În plus, platforma folosită pentru a transporta uriașa rachetă SLS "a suferit mai multe daune decât se aștepta".
Artemis 3 va fi atunci prima misiune de aterizare a astronauților pe suprafața lunară după mai bine de 50 de ani. Însă două componente esențiale nu sunt încă pregătite: în primul rând, un modul de aterizare lunară, comandat la compania spațială SpaceX, și în al doilea rând costume spațiale adaptate la mediul lunar, a căror dezvoltare a fost încredințată companiilor Axiom Space și Collins Aerospace.
Modul de aterizare lunară al SpaceX va fi o versiune modificată a navei Starship, aflată în prezent în curs de dezvoltare de către compania miliardarului Elon Musk. Primele două zboruri ale Starship, montat pe propulsorul său Super Heavy, s-au încheiat cu explozii în 2023. Pentru a ajunge pe Lună, Starship va trebui, de asemenea, să fie realimentat în zbor, o operațiune riscantă și încă netestată.