Subiectele pentru probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, au fost elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE).
Acestea cuprind texte literare şi nonliterare, funcţionale şi nonfuncţionale, precum şi itemi corespunzători descriptorilor de competenţe din programele pentru bacalaureat, potrivit ministerului.
Atât la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română/ limba maternă, cât şi la proba orală de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată în liceu, candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectându-se criteriul alfabetic şi ora prevăzută pentru fiecare grupă, pe baza documentului de identitate.
Potrivit secretarului de stat în Ministerul Educaţiei, Stelian Fedorca, proba va avea loc luni, începând cu ora 12.00, întrucât sălile de clasă trebuie pregătite după scrutinul electoral de duminică.
Conform datelor transmise de inspectoratele şcolare, pentru susţinerea probelor orale, care vor avea loc în liceele de provenienţă ale candidaţilor, s-au înscris peste 200.000 de elevi.
Potrivit MECTS, procedura de desfăşurare a probei decurge astfel: candidatul extrage un bilet şi primeşte hârtie ştampilată pentru ciornă. Pentru elaborarea răspunsurilor, fiecărui candidat i se acordă câte 15 minute pentru pregătirea răspunsurilor, iar pentru susţinerea acestora în faţa comisiei, alte 10-15 minute.
MECTS atrage atenţia că, pe toată durata examenului, este strict interzis accesul candidaţilor cu orice tip de lucrări (manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc.) care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de calcul/comunicare.
Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului de către preşedintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele în cauză au fost folosite sau nu.
Candidaţii care au participat şi au fost respinşi la sesiunile de bacalaureat organizate în anii 2010 şi 2011 pot solicita recunoaşterea probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale şi a probelor scrise susţinute în aceste sesiuni.
Un elev care nu se prezintă la probele orale poate participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat.
Rezultatul obţinut de fiecare candidat la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă corespunzător grilei aprobate la nivel naţional: mediu, avansat şi experimentat.