Povestea e simplă. În toamna anului 2009, Comisia Europeană a organizat un concurs cu premii în valoare totală de 12.000 de euro (6.000 pentru locul I, 3.500 pentru locul II şi 2.500 pentru locul III) prin care se dorea obţinerea unui logo pentru "produsele organice din UE". S-au înscris aproape 3.500 de materiale, care au fost supuse unui vot online. Pe 31 ianuarie 2010, după mai multe etape şi peste 130.000 de voturi, a fost ales un câştigător. Nu o firmă "prietenoasă", nu o firmă "folosită de ţări cu turism important", ci un student, Dusan Milenkovic, din Germania (deţinătorul logo-ului din fotografie).
Antena3.ro a stat de vorbă cu Cosmin Antohi, art director pentru o firmă de publicitate din Bucureşti, şi unul dintre cei doi români care, în nume personal, s-au calificat în finala celor mai bune zece logo-uri. "Aş ruga-o pe doamna Udrea când merge la cumpărături să mai arunce un ochi şi în vitrina de la Apaca, în drum spre Chanel. Din acei 3.500 de participanţi, în primii 10 au fost şi doi români, iar ea se duce şi le dă spaniolilor averi pentru sigla aia pe care o poţi cumpăra cu mai puţin de 5 euro de pe site-urile de specialitate", a declarat Cosmin Antohi.
Logo-ul cu care a participat Cosmin Antohi la concursul organizat de UE, cu tema "Organic food"
El a explicat că pe site-ul ShutterStock, un abonament costă 249 de dolari pe lună, timp în care poţi descărca un maxim de 25 de imagini/zi. Un scurt calcul pentru costurile unui logo similar celui folosit de Ministerul Turismului ne indică suma de 0,33 de dolari americani. Cam un leu românesc!
Supărarea cea mai mare a graficianului este că valorile româneşti nu sunt recunoscute în ţară, dar nici căutate. "Vrea să promoveze turismul românesc şi să aducă bani în ţară, cutreierând prin Europa după graficieni şi aruncând banii peste hotare, în loc să îi ţină aici", a declarat Cosmin Antohi. El mai spune şi că este nepotrivit să promovezi "Grădinile din Carpaţi" cu o frunză ce se aseamănă celei de palmier, oricâte alte înţelesuri ar avea. "E ca şi cum ai promova litoralul Mării Negre pentru palmierii pe care îi găseşti în Mamaia".
Situaţia înscrierilor la concursul organizat de UE: 108 din România
Logo-ul desemnat de UE prin vot deschis a devenit obligatoriu de la 1 iulie 2010 pe toate produsele organice pre-ambalate care au fost fabricate în ţările membre UE. Logo-ul Elenei Udrea este frate cu plagiatul, aşa cum a fost şi precedentul slogan de promovare, şi inspiră orice, numai încredere nu, românilor care aşteaptă să vadă cum sunt cheltuiţi şi restul din cele 75 de milioane de euro alocate campaniei din acest an.
Cornel Preda, Antena3.ro
Cristian Dorombach despre noul brand: