Licitația pentru corvete a fost inițial câștigată de asocierea Naval Group (Franța) - Șantierul Naval Constanța, însă până la urmă contractul nu a mai fost semnat.
Într-o etapă ulterioară, MApN nu a reușit să găsească încă 50 de milioane de euro pentru a negocia cu grupul olandez Damen, clasat pe locul doi în urma licitației.
Drept urmare, ministerul a anulat în luna august anul curent procedura de achiziție, fără a propune oficial, prin proiectul pus în dezbatere publică, noi soluții pentru dotarea Forțelor Navale.
Acest document menționează doar faptul că România intenționează să rămână în cadrul unui program european de dezvoltare a unui model european de corvetă multifuncțională, Modular and Multirole Patrol Corvette.
Însă acesta este un program în stadiu incipient, în care experții militari încă se pun de acord asupra caracteristicilor navei.
Fără corvente noi, MApN se gândește să "cârpească" navele vechi
Realitatea arată că, deocamdată, marinarii români trebuie să se descurce în continuare cu patru corvete vechi, cu armament sovietic, total depășite din punct de vedere tehnologic.
Dacă în ceea ce privește dotarea cu noi nave lucrurile bat pasul pe loc, Ministerul român al Apărării are totuși, potrivit unor surse la curent cu subiectul, intenția de a moderniza cele două fregate T-22R, "Regele Ferdinand" și "Regina Maria".
Acestea ar urma să fie dotate cu senzori și sisteme de armament americane.
De asemenea, este avută în vedere dotarea navelor rapide purtătoare de rachete cu proiectile NSM, Naval Strike Missile.
Aceste nave rapide sunt intrate în servicui relativ recent, la începutul anilor '90.
Este vorba despre trei vase botezate "Zborul", "Pescăruşul" și "Lăstunul".
Acestea propulsate de motoare turbină cu gaz, pot atinge o viteză maximă de peste 80 de kilometri pe oră și sunt dotate, momentan, cu rachete model sovietic, vechi și vulnerabile la contra-măsuri electronice.
Foto: Fregata "Regele Ferdinand"