Managerii privaţi din companiile de stat reprezintă un eşec de zeci de milioane de euro. În ultimii doi ani, resurse importante s-au risipit pentru recrutarea unor privaţi care să preia frâiele unor societăţi strategice ale statului şi să le facă profitabile. Puţini manageri au rezistat însă.
Cei mai mulţi au plecat după ce au încasat, lună de lună, salarii de mii de euro. Acum statul vrea din nou manageri privaţi. Procedurile de selecţie costă însă alţi bani.
Ministerul Transporturilor a fost cel mai afectat de modul în care managerii privaţi au fost numiţi la companiile statului. Societăţile din CFR, Tarom sau Aeroporturile Bucureşti, afaceri de sute de milioane de euro, sunt conduse în prezent de interimari din cauză că managerii privaţi instalaţi iniţial fie au demisionat, fie au fost concediaţi.
TAROM, de exemplu, a schimbat trei consilii de administraţie în mai puţin de doi ani. Directorul general a rămas însă acelaşi. Belgianul Christian Heinzmann primeşte lună de lună o indemnizaţie de 10.000 de euro, potrivit declaraţiei de avere. Linişte nu a fost nici la calea ferată, unde managerii privaţi au demisionat la doar câteva luni de la numire.
În 2 ani, CFR SA a schimbat de 6 ori componenţa Consiliului de Administraţie, în timp ce la conducerea societăţii s-au perindat 4 directori, dintre care 2 interimari. Şi la CFR Marfă directorii au fost schimbaţi, după doar câteva luni de mandat. La conducerea societăţii s-au perindat şase şefi într-un an şi jumătate.
De selecţia managerilor s-au ocupat PriceWaterhouseCoope şi George Butunoiu, cel care a organizat recent o întâlnire a oamenilor de afaceri cu Traian Băsescu şi Elena Udrea, la Palatul Cotroceni. Alegerea managerilor pentru conducerea societăţilor a costat statul milioane de euro. În funcţie de persoană, tariful de recrutare pornea de la 4 mii de euro pentru un membru de consiliu de administraţie şi ajungea şi la 25 de mii de euro pentru un CEO. Pentru eşec, specialiştii în recrutare dau vina pe reprezentanţii statului.
Bani s-au risipit şi prin plata salariilor către nenumăraţii directorii care au condus companiile pentru scurt timp.De exemplu, un manager privat la CFR SA a încasat 9 mii de euro lunar, în timp CFR Marfă, leafa ajunge la 9.500 de euro pe lună. În plus, statul a fost în judecată de către mai mulţi manageri privaţi care acuză că au fost demişi în mod abuziv. De exemplu, fostul consiliu de administraţie al TAROM din care face parte şi Dan Pascariu cer despăgubiri de la stat de sute de mii de euro.
La fel au acţionat şi membrii consiliului de administraţie al Companiei Aeroporturi Bucureşti. Deşi a fost un eşec, Fondul Monetar Internaţional a cerut o nouă procedură de selecţie a managerilor privaţi la companiile unde sunt, în prezent, conduceri interimare. De proces, se va ocupa acelaşi George Butunoiu.
Liste scurte cu nume pentru conducerile companiilor din Transporturi au fost deja transmise către minister, spune Butunoiu. O decizie va fi luată, cel mai probabil, la începutul anului viitor.