„Restructurarea vine de la sine. Daca se permite interactiunea directa a beneficiarilor, sigur ca anumiți angajați nu își vor mai avea rostul în aparatul de stat”, a spus premierul, fără a preciza câți oameni vor pleca, la Digi 24.
Orban a adăugat că la nivelul administrației centrale, în ultimii șapte ani nu a existat aproape nici un fel de mișcare în direcția digitalizării. „Am primit bani pentru digitalizarea ANAF, dar acest lucru pur si simplu nu s-a intamplat. Companiile au fost obligate sa isi ia case de marcat digitale, dar ANAF nu a luat serverele pentru a primi informatiile. Aplicațiile care există astăzi, cum este Revisal, sunt îmbătrânite, iar în multe cazuri nu s-a facut nici macar mentenanța sistemelor”, a spus Orban.
Planul de relansare prevede, în materie de digitalizare a administrației, crearea hub-ului de interoperabilitate cuplat cu identificarea și conectarea la acesta a regiștrilor de date de bază (principali). Acest lucru va permite instituțiilor responsabile de un serviciu public să ofereaccesul digital fără a mai solicita firmelor informații pe care le dețin alte instituții. De exemplu, ONRC va putea să ofere servicii obținând direct informații de la ANAF, Ministerul Afacerilor Interne sau alte structuri ale Ministerului Justiției. Astfel va fi posibilă nu doar furnizarea mai rapidă a unor servicii publice, ci și cresterea corectitudinii acțiunii publice față de contribuabili, cu efecte în scăderea erorilor administrative care se translatează în costuri nete pentru întreprinderi. Valoarea proiectului este estimată la 10 milioane de euro.
O comunicare digitală
Alte măsuri sunt: generalizarea utilizării semnăturii electronice la nivelul funcționarilor publici din administrația publică, astfel încât aceștia să poată comunica digital cu firmele, scăzând timpul de reacție și facilitând corectarea timpurie a unor posibile erori;
Dezvoltarea unui punct de contact unic efectiv va crește vizibilitatea serviciilor publice, având ca principal efect scăderea timpului pentru căutarea informației de către firme și cu avantajul încurajării unificării practicii administrative în relația cu firmele și cetățenii. Valoarea proiectului este estimată la 5 milioane de euro; Introducerea cărții electronice de identitate și a altor scheme de identificare electronică va permite interacțiunea completă la distanță cu administratia publică, cu efectul clar al scăderii costurilor. Valoarea proiectului este estimată la 20 milioane de euro; Migrarea serviciilor publice într-un cloud guvernamental, cu scopul scăderii costurilor firmelor în interacțiunea cu statul și, pe termen lung, chiar a nevoilor de finanțare a unor servicii. Valoarea proiectului este estimată la 45 milioane de euro; Realizarea sau refacerea sistemelor informatice implicate în „evenimentele de viață” ale cetățenilor și firmelor. Aspecte esențiale din interacțiunea unei firme cu administrația vor deveni integral digitale: obținerea unor finanțări (ajutor de stat, diferite forme de sprijin, fondul de mediu), înregistrarea unor active (automobile), urmărirea unor procese judiciare, colectarea taxelor, etc; Dezvoltarea sistemelor de tip Open Data care vor permite un acces structurat al sectorului privat la patrimoniul de date – inclusiv istorice – al administratiei publice; Realizarea constantă de investiții majore în creșterea capacității de a gestiona riscurile cibernetice.