
Situaţie incredibilă la doar câţiva kilometri de Capitală. Mai multe case de la marginea orașului Pantelimon vor fi complet izolate, fără un drum de acces, în momentul în care Autostrada 0 va fi terminată. Deși oamenii tăriesc acolo chiar și de 50 de ani, autoritățile nu au proiectat un drum care să le permită să treacă dincolo de noua autostradă. Singura opțiune a lor va fi mersul pe câmp, pe jos, doi kilometri. Ambulanțele sau mașinile de pompieri însă nu vor avea cum să ajungă acolo în caz de urgență.
De mai bine de 50 de ani, bunica Lucreția locuiește în zona Gării Pasărea, unde cu greu poți ajunge cu mașina. În urmă cu 15 ani a fost blocată singura cale de acces către casa ei, drumul de peste calea ferată care dădea direct în orașul Pantelimon. Este aproape izolată, iar când a avut nevoie de o ambulanță lucrurile au fost complicate.
Lucreția Costin: Peste calea ferată m-a trecut cu targa. Și noaptea au venit și au rămas împotmoliți în câmp. Trebuie să stau, obligată. Unde las atâtea animale? Că îmi e milă de ele, nu pot să le las.
În zonă trăiesc mai multe familii, însă problema este că acele case, care au fost construite pe vremea comunismului pentru angajații CFR, nu au autorizație. Din acest motiv nici nu s-a făcut un drum până acum, susține Primăria Pantelimon. Cu toate acestea, locuințele apar în evidențele autorităților, iar oamenii plătesc taxe și impozite.
Ionel Ene: Eu am cumpărat casă pe stradă, pe strada Gara Pasărea cu număr, unde este strada? Dumneavoastră o mai vedeți că eu nu mai văd un număr cadastral cu tot pentru care plătesc, înregistrată la primărie, plătesc taxe, impozite pe locuințe și pe teren separat. Vom merge la instanță că e singura soluție, vom locui pe unde putem până ne facem drumul. Noi vrem aici.
Locuitorii au găsit o soluție temporară pentru a ajunge la casele lor: un teren agricol care îi scotea direct pe Centura Capitalei. Opțiunea nu le va fi la îndemnă pentru mult timp pentru că odată cu finalizarea lucrărilor de pe Autostrada 0, aceștia nu vor mai putea trece cu mașina pe acolo și nimeni nu s-a gândit să proiecteze și un drum de acces pentru ei.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: Acest așa zis drum, că nu este drum, este o potecă prin câmp, nu are vreo legătură cu proiectul autostrăzii. Conform legii, în atribuțiile noastre sunt conexiune cu drumuri care sunt declarte drumuri, nu poteci.
Singura opțiune care le va mai rămâne va fi un pasaj îngust, prin care însă nu au cum să intre mașinile. Astfel că vor fi nevoiți să meargă pe jos 2 kilometri, pe câmp, până la o șosea.
Primăria Pantelimon susține că singurii care pot acum să rezolve situația sunt cei de la CFR, având în vedere că terenul le aparține. Repoterii Antena 3 CNN au cerut un punct de vedere și de la compania de stat, care indică primăria Pantelimon ca fiind autoritatea responsabilă.
„Urmare solicitării dumneavoastră transmise în baza Legii 544/2001, privind detalii referitoare la accesul rutier al locuitorilor din zona Gării Pasărea, orașul Pantelimon, vă comunicăm următoarele: În urma modernizării magistralei feroviare București - Constanța, realizată în perioada 2006-2010, au fost implementate măsuri de siguranță, inclusiv restricționarea accesului pietonal pe calea ferată și construirea unui pasaj subteran pentru traversarea în siguranță a liniei ferate. În acest context, Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” SA, în calitate de administrator al infrastructurii feroviare publice, nu are competența de a construi drumuri rutiere sau de a asigura accesul la locuințele aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale. Conform reglementărilor legale în vigoare, autoritățile competente pentru construirea și întreținerea drumurilor rutiere, inclusiv cele care asigură accesul locuințelor, sunt autoritățile locale (în acest caz Primăria Pantelimon). În acest sens, recomandăm ca locuitorii din zona menționată să se adreseze Primăriei Pantelimon pentru a explora posibilitatea demarării unui proiect de acces rutier, care să răspundă nevoilor comunității. În cazul în care autoritățile locale vor iniția un astfel de proiect și vor solicita avizul nostru, Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” SA va analiza documentația tehnică conform reglementărilor în vigoare și va oferi avizul necesar pentru realizarea acestuia, în măsura în care proiectul respectă condițiile legale și de siguranță specificate”, se arată în răspunsul CFR.