Timp de 9 ani, acești copii au învățat după un curriculum diferit, bazat pe competențe și au susținut evaluarea națională după modelul internațional al testelor PISA.
Când abia învățaseră ce înseamnă gândirea interdisciplinară, însă, statul român le pune o nouă piedică.
La liceu se vor întâlni cu o materie învechită și cu același Bacalaureat bătrân. Consecințele sunt aproape imposibil de evitat.
Unii abandonează sistemul de educație de stat în favoarea celui de la privat, în timp ce alții abandonează școala de tot.
Deşi face parte din generaţia de sacrificiu, Filip a evoluat spectaculos. Nu datorită şcolii, spune el, ci datorită profesorilor meditatori, care l-au încurajat să facă performanţă.
Acum este olimpic naţional la fizică si a descoperit o mare pasiune pentru muzică. La finalul clasei a 8-a, a primit o bursă din partea unui liceu privat. A acceptat-o, după ce s-a sfătuit cu mama sa şi s-a gândit mai bine la cum arată sistemul educaţional de stat.
Chiar dacă va studia la un liceu privat, Filip se va întâlni în continuare cu problemele din învăţământul românesc: programa veche şi bacalaureatul îmbătrânit.
Şi, în timp ce în oraşe există tot mai mulţi elevi care abandonează sistemul de stat, cei din mediul rural abandonează şcoala de tot.
Este şi cazul Biancăi, o elevă din satul George Enescu, judeţul Botoşani, care locuieşte la doar 100 de metri de casa marelui compozitor. Din păcate pentru ea, la finalul clasei a 8-a, Bianca a fost nevoită să abandoneze şcoala. Nu din cauza programei, ci din lipsa banilor. Venitul familiei este de doar 1.300 de lei, obţinut din alocaţiile celor şase copii.
Şi sora Biancăi, Mihaela, ar urma să aibă parte de aceeaşi soartă. Mama fetelor spune că dacă naveta nu va fi decontată de stat, nici pentru aceasta nu va putea plăti transportul.
În acest moment, în evidenţele Inspectoratului şcolar Botoşani apar doar 64 de copii cu risc de abandon şcolar, însă în realitate, numărul celor care merg la şcoală, doar din când în când, este mult mai mare.
La nivel naţional, imaginea abandonului şcolar este mult mai sumbră. În mediul rural, doar 36% dintre copii merg la şcoală frecvent, arată ultimele date furnizate de Institutul Naţional de Statistică.