Actul normativ transpune în legislaţia naţională prevederile anexei Directivei (UE) 2020/367 a Comisiei din 4 martie 2020 de modificare a anexei III la Directiva 2002/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte stabilirea metodelor de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental, potrivit unui comunicat transmis de ministerul Mediului.
În Directivă s-au introdus metode de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului (pentru evaluarea riscului apariţiei disconfortului pe timp de zi şi a tulburării somnului pe timp de noapte, din cauza expunerii la zgomot) pentru trei tipuri de surse de zgomot: trafic aerian, feroviar şi rutier.
O altă noutate prevăzută în proiectul de lege este introducerea metodei de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental pentru evaluarea riscului apariţiei cardiopatiei ischemice cauzate de efectul zgomotului provenit din traficul rutier.
„Au fost introduse, de asemenea, obligaţiile autorităţilor publice şi ale operatorilor economici care să pună în aplicare metodele de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental. Astfel, autorităţile publice care administrează aglomerări şi operatorii economici care administrează infrastructuri aeroportuare, rutiere şi feroviare, vor pune în aplicare relaţiile doză-efect pentru evaluarea efectelor dăunătoare ale zgomotului, atunci când elaborează planuri de acţiuni.
De asemenea, prin proiectul de lege s-au introdus câteva corecţii tehnice (formule, termeni) la anexa 2 la Legea 121/2019 ca urmare a introducerii acestor corecţii de către Comisia Europeană prin rectificarea adusă la Directiva (UE) 2015/996 a Comisiei din 19 mai 2015 de stabilire a unor metode comune de evaluare a zgomotului, în conformitate cu Directiva 2002/49/CE”, se menţionează în comunicat.
Sunt introduse patru noi aglomerări urbane unde va fi obligatorie realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune
Prin intermediul proiectului de lege sunt introduse patru noi aglomerări (municipiile Vaslui, Drobeta-Turnu Severin, Piatra Neamţ şi Râmnicu Vâlcea) care înregistrează o populaţie mai mare de 100.000 de locuitori şi pentru care este necesar să se introducă obligaţia realizării hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune.
„Una din aglomerări – Drobeta – Turnu Severin – are şi port, fiind necesar ca administraţiei portuare respective (Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Fluviale” S.A. Giurgiu) să i se dea responsabilităţi cu privire la realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune, pentru portul respectiv, prin acest proiect de act normativ.
Totodată, având în vedere că prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) se vor achiziţiona staţii fixe de monitorizare a zgomotului, este necesar să fie introduse anumite responsabilităţi pentru autorităţile pentru protecţia mediului, pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi industriale potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările şi completările ulterioare şi pentru autorităţile administraţiei publice locale, la articolele 50, 53, 71, 72 şi 73 din Legea nr. 121/2019, care ţin de monitorizarea zgomotului”, notează Ministerul Mediului.
Aplicarea prevederilor legii se va realiza prin autorităţile publice pentru protecţia mediului existente, prin unele autorităţi ale administraţiei publice locale sau prin autoritatea publică centrală pentru transporturi, CNAIR, CFR S.A, S.C. „Compania de Aeroporturi Bucureşti” S.A., C.N. „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa, C.N. „Adminstraţia Porturilor Dunării Maritime” S.A. şi C.N. „Administraţia Porturilor Dunării Fluviale” S.A. Giurgiu, după caz.
Implementarea prevederilor legii elaborate nu conduce la înfiinţarea de instituţii sau organisme noi şi nici la modificarea structurii instituţiilor existente.