Antena 3 CNN Actualitate Justiție Clotilde Armand pierde mandatul de senator după decizia definitivă de incompatibilitate. Cine îi ia locul

Clotilde Armand pierde mandatul de senator după decizia definitivă de incompatibilitate. Cine îi ia locul

Mia Lungu
6 minute de citit Publicat la 15:38 11 Dec 2024 Modificat la 18:39 11 Dec 2024
clotilde armand fost primar sector 1 bucuresti
Fostul primar al Sectorului 1 din București, Clotilde Armand. Sursa foto: Facebook/ Clotilde Armand

Clotilde Armand a pierdut definitiv la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie procesul în care a solicitat anularea raportului Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) în care a fost declarată în stare de incompatibilitate. De asemenea, a pierdut și mandatul de senator. Vlad Voiculescu a anunțat că îi va lua locul Simona Spătaru.

UPDATE: Vlad Voiculescu, președintele USR București, a anunțat miercuri seară că Armand nu va mai fi senator și că îi va lua locul Simona Spătaru.

„Am luat la cunoștință decizia I.C.C.J., pronunțată astăzi, prin care s-a respins recursul formulat de Clotilde Armand în contencios-administrativ împotriva raportului ANI. Pentru claritate, decizia de azi nu este pronunțată de o instanță penală, nici nu conferă caracter penal conduitei doamnei Armand, nefiind vorba de o ,,condamnare” a acesteia. Este pronunțată de o instanță de contencios-administrativ, iar analiza instanței se referă exclusiv la aspecte de natură administrativă și nu penală”, a explicat Voiculescu.

De asemenea, a anunțat că Armand „nu-și va putea prelua mandatul de parlamentar”.

„În orice caz, dat fiind că această hotărâre este definitivă, va fi pusă în executare în sensul că doamna Clotilde Armand nu-și va putea prelua mandatul de parlamentar, întrucât, de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate, operează interdicția de a mai ocupa o funcție publică, printre care și cea de parlamentar, pentru o perioadă de 3 ani. Astfel, mandatul va fi preluat de următorul candidat aflat pe lista USR la alegerile București pentru Senat”, a mai adăugat el.

Voiculescu a mai afirmat că, pentru el, „rămâne o nedreptate”.

„Demersurile administrative la care face referire ANI au fost validate atât de funcționarii din interiorul Primăriei Sectorului 1, cât și de prefectură. Cu toate astea, singura persoană hărțuită de funcționarii ANI este Clotilde Armand. Clotilde Armand este pentru mine un simbol al integrității și al curajului în fața unui sistem corupt și ostil schimbării. Clotilde a luptat pentru transparență, pentru dreptate, împotriva jafului din banul public. În această luptă, nu de puține ori, a deranjat interesele unor mafioți și ale unor politicieni din buzunarele acestora. După publicarea motivarării I.C.C.J., vom iniția noi demersuri judiciare”, a mai spus el.

ȘTIRE INIȚIALĂ

ANI a cerut ca fostul edil din Sectorul 1 să nu mai ocupe funcții publice timp de trei ani, iar noul ei mandat din Senat nu a fost încă validat. Astfel, există acum riscul ca aceasta să piardă funcția de senator în cazul în care Comisia de validare decide invalidarea mandatului.

În noiembrie 2022, Agenţia Naţională de Integritate a stabilit că fostul primar al Sectorului 1 s-a aflat în conflict de interese şi incompatibilitate, în legătură cu numirea sa ca manager într-un proiect finanţat cu fonduri europene derulat de Primăria Sector 1.

Clotilde Armand a solicitat în instanţă anularea raportului ANI, însă a pierdut procesul atât la Curtea de Apel Bucureşti, cât şi recursul la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

"Respinge recursul declarat de recurenta-reclamantă Clotilde Marie Brigitte Armand împotriva sentinţei nr. 389 din 11 martie 2024 pronunţate de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal şi recursul declarat de recurenta reclamantă împotriva aceleiaşi sentinţe, în ceea ce priveşte soluţia de respingere a cererii de sesizare a Curţii Constituţionale, ca nefondate. Definitivă", se arată în decizia luată miercuri de Înalta Curte.

Vezi și Clotilde Armand, furioasă după ce a pierdut procesul cu ANI: „Voi ataca decizia la instanțele europene”

Clotilde Armand s-a aflat în conflict de interese când s-a numit singură managerul unui proiect cu fonduri europene

Potrivit ANI, Clotilde Armand s-a aflat în conflict de interese, deoarece în exercitarea atribuţiilor de primar a semnat dispoziţiile prin care s-a numit pe sine manager al proiectului "Îmbunătăţirea capacităţii administrative locale privind dezvoltarea, implementarea şi promovarea măsurilor anticorupţie", finanţat din fonduri europene şi care au produs un folos material pentru sine în cuantum de 18.720 lei, încălcând astfel prevederile art. 70, art. 71 şi art. 76 din Legea nr. 161/2003.

Cele cinci dispoziţii semnate reprezintă numirea în funcţia de manager de proiect, precum şi majorarea indemnizaţiei lunare cu până la 30%.

Clotilde Armand s-a aflat în stare de incompatibilitate începând cu data de 18 februarie 2022, data dispoziţiei privind numirea sa în acel proiect.

În acest caz, Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu privire la existenţa indiciilor referitoare la săvârşirea de către Armand a infracţiunii de folosire a funcţiei pentru favorizarea unor persoane, întrucât, în exercitarea atribuţiilor de primar, respectiv în perioada februarie - august 2022, a semnat cinci dispoziţii care au condus la crearea unor venituri suplimentare pentru sine.

Clotilde Armand a participat la alegerile parlamentare de la începutul lunii decembrie, fiind aleasă deputat pe listele USR. 

Clorilde Armand riscă să piardă mandatul de senator. Ce verificări face Comisia de validare

Art.5.-     (1)   Pentru validarea mandatelor, Senatul alege, în prima sa şedinţă, o comisie compusă din 15 senatori.
                          (2)   Numărul senatorilor care sunt propuşi în Comisia de validare de fiecare partid, organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţă politică sau alianţă electorală trebuie să reflecte configuraţia politică a Senatului rezultată din alegeri şi se stabileşte prin negocieri realizate de reprezentanţii acestora.
                          (3)   Partidele, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice sau alianţele electorale fac propuneri nominale în limita numărului stabilit potrivit alin.(2).

Verificarea legalităţii alegerii senatorilor se face de către grupele de lucru. Verificarea legalităţii alegerii senatorilor care compun grupele de lucru se face de către biroul Comisiei de validare, iar a membrilor biroului,  de către cei 12 membri ai grupelor de lucru.
                          (4)   Grupele de lucru, respectiv biroul Comisiei de validare,  sunt obligate să prezinte, în scris,  în plenul comisiei, propunerile de validare sau invalidare  privind dosarele repartizate  în termen de cel mult 3 zile de la constituirea comisiei. Propunerile grupelor de lucru şi a biroului Comisiei de validare se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestora.
                          (5)   După expirarea termenului de 3 zile, discutarea dosarelor nesoluţionate, precum şi a dosarelor membrilor biroului Comisiei de validare  se face în plenul comisiei.
                          (6)   Comisia de validare se pronunţă prin votul majorităţii membrilor săi  asupra propunerilor referitoare la validarea sau invalidarea alegerii senatorilor, precum şi asupra contestaţiilor primite în termen de 4 zile de la constituirea sa.
                          (7)   Contestaţiile pot fi formulate de cetăţeni români cu drept de vot.
          Art.8.-     (1)   Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui senator în cazul în care constată că alegerea acestuia s-a făcut prin încălcarea dispoziţiilor legii electorale privind candidatura sau obţinerea mandatului, precum şi în cazul în care există o hotărâre definitivă şi irevocabilă privind săvârşirea de către senatorul în cauză a unei infracţiuni legate de derularea procesului electoral.
                          (2)   Audierea senatorilor pentru care s-a propus invalidarea alegerii  este obligatorie atât în cadrul Comisiei de validare, cât şi în plenul Senatului. În faţa Comisiei de validare cel în cauză îşi poate alege un apărător dintre membrii Senatului sau poate fi asistat de un avocat cu drept de a pune concluzii la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
 
          Art.9.-     Comisia de validare întocmeşte un raport în care nominalizează senatorii pentru care propune validarea sau invalidarea mandatelor, cu motivarea propunerilor de invalidare.
 
          Art.10.-      Raportul este aprobat de Comisia de validare, cu votul majorităţii membrilor acesteia. Opiniile diferite se consemnează şi fac parte din raport.

 

×
x close