Aproape jumătate dintre copiii din România au fost, la un moment dat, hărţuiţi la şcoală. Cifrele alarmante arată că două treimi dintre aceştia nici nu au spus vreodată acasă prin ce trec în unităţile de învăţământ. Surprinzător, fetele sunt cele care au parte de un astfel de tratament din partea colegilor.
Etnia, statutul social şi vorbele urâte sunt principalele probleme identificate.
Americanii îi spun bullying. Noi cunoaştem fenomenul drept hărţuire sau comportament agresiv faţă de colegi, iar elevii din România nu au scăpat de el. 2.000 de elevi, cei mai mulţi cu vârste între 13 şi 15 ani, au avut curajul să povestească prin ce au trecut. Astfel, aproape jumătate dintre elevii din România au recunoscut că la şcoală au fost victime ale colegilor, fetele mai des decât băieţii.
Cea mai des folosită metodă de hărţuire, care a şi fost reclamată de elevi, este referinţa la familie, etnie, statut social. Mai bine de două treimi dintre elevi spun că au parte de comentarii urâte şi neadevărate despre ei. Mulţi sunt şi cei care au primit porecle sau au fost ignoraţi de grupurile de colegi. Peste 40% au avut, însă, parte de lovituri, palme sau îmbrânceli, în timp ce o treime au primit şi ameninţări.
Peste 75% dintre respondenţi au spus faptul că au avut şi martori atunci când au fost victime, iar jumătate dintre ei au încercat să oprească un astfel de comportament neadecvat. Puţini sunt cei care spun profesorilor. Cei mai mulţi dintre elevi resimt un comportament inadecvat din partea colegilor de mai multe ori pe an, 17% în fiecare săptămână şi, cel mai grav, 13% sunt hărţuiţi în fiecare zi.
Cele mai multe dintre agresiuni au loc în sălile de clasă. Doar o treime dintre elevi au recunoscut că au fost victime pe coridor sau în curtea şcolii. Cele mai puţine agresiuni au loc, surprinzător, în băi. Multe dintre agresiuni au loc şi în mediul online, pe reţelele de socializare sau e-mail. Şi telefonul mobil este folosit pentru astfel de acţiuni.
Bullyingul este definit ca o formă de abuz manifestată prin comportament agresiv intenţionat şi repetat.