Sute de mii de euro şi-au luat zborul din conturile oamenilor de afaceri din Iaşi. Nu au fost furaţi. Pur şi simplu s-au dus pe întreţinerea avioanelor particulare. Chiar dacă ieşeau în pierdere, banii evaporaţi i-au convins pe proprietari că e momentul să-şi vândă bijuteriile.
Pentru oamenii de afaceri, timpul înseamnă bani. Zborul cu avionul particular poate părea pentru mulţi un moft, dar pentru afacerişti viteza de deplasare este considerată extrem de importantă.
Irina Schrotter, una dintre cele mai cunoscute creatore de modă din România, a plătit peste 500.000 de dolari pe un avion Cirrus SR 22 cu 4 locuri. Cu câţiva ani în urmă, suma nu i s-a părut mare. Nici costurile de întreţinere nu i s-au părut prea mari. La numai 100 de ore de zbor, preţul reviziei ajunge şi până la 1.500 de euro. Iar combustibilul pentru fiecare oră de zbor costă 80 de euro. Însă Irina Schrotter s-a lovit de alte probleme.
"În Iaşi nu ne putem asigura minimul de care avem nevoie ca să putem funcţiona cu ele. Minimum elementar este să poţi să aprovizionezi avionul. Avioanele Cirrus SR 22 merg cu benzină pentru aviaţie specială de care nu dispuneam pe aeroportul din Iaşi", a declarat celebra creatoare.
În plus, au fost probleme legate de gararea acestor aparate. Aşa că Irina Schrotter a renunţat la avion, chiar dacă a ieşit în pierdere.
Nu e singurul om de afaceri din Iaşi care a recurs la această soluţie. Dănuţ Prisecariu, patron de magazine, hoteluri şi televiziune locală a fost, din 2007 până în 2009, proprietarul unui Cessna, comandat din Statele Unite, cu 367.000 de dolari. Criza economică l-a lovit însă destul de tare şi nu şi-a mai permis să plătească nici măcar gararea avionului, darămite zborul şi reviziile. Şi el a renunţat la aeronavă.
În prezent, doar omul de afaceri Maricel Popa mai are doua aparate garate la Aeroportul din Iaşi.