ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // "Vă rugăm să puneţi mâinile pe volan şi să opriţi motorul?, a spus unul dintre cei doi poliţişti motorişti care au oprit în trafic un autoturism. Cei doi s-au prezentat, au cerut şi au verificat actele de identificare ale şoferului maşinii şi i-au dat apoi acestuia undă verde pentru a putea trece. Aşa arată o parte din acţiunea care a avut loc vineri pe platoul Academiei de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza" din Bucureşti. Poliţiştii motociclişti au fost instruiţi timp de două săptămâni de doi poliţişti francezi, care i-au învăţat pe cei aproape treizeci de poliţiştii români tehnici în mânuirea motocicletelor în trafic şi patrularea în echipe, dar şi cum să acţioneze atunci când trebuie să oprească un şofer de autoturism sau de motor în mijlocul străzii.
Pe unul dintre platourile din curtea Academiei de Poliţie, aproape treizeci de poliţişti, echipaţi cu costumaţia de motorişti şi încălecaţi pe motocicletele marca "Poliţia, siguranţă şi încredere", au defilat şi au turat motoarele, în cadrul unor exerciţii demonstrative studiate cu ajutorul a doi poliţişti de la Scoala de Motociclişti a Prefecturii din Paris. In coloană oficială, patrulare câte doi, în echipă, indicaţii rutiere cu o mână pe motor şi cu cealaltă în aer, cu fluierul sau cu apăsarea acceleraţiei, intersectarea motocicletelor din mers şi virarea rapidă şi simultan către păţi diferite, acestea au fost exerciţiile de vineri ale poliţiştilor români.
Cursurile pe care le-au urmat aproape treizeci de poliţişti motociclişi români au durat două săptămâni şi fac parte dintr-o cooperare poliţienească româno-franceză, a cărei primă etapă a avut loc la Bucureşti în cele două săptămâni de training. Următoarea va avea loc în luna septembrie a acestui an, când o altă echipă formată din poliţişti francezi vor veni să dea lecţii omologilor români.
"Am încercat să-i învăţăm pe poliţiştii români în două săptămâni, ceea ce în Franţa realizăm de fapt în 14 săptămâni. In Franţa există trei module pe care le urmează poliţiştii motociclişti, structurate pe mai multe săptămâni şi care vizează tehnicile de conducere atât ale motocicletei, cât şi ale autoturismului, intervenţiile în trafic, însoţirea coloanelor oficiale, a transportului de valori sau a ambulanţelor", explică în exclusivitate pentru Antena3.ro Jean-Michel Mangold, responsabil cu formarea motocicliştilor în cadrul Prefecturii din Paris şi care s-a ocupat de cursurile poliţiştilor români.
El adaugă pentru Antena3.ro că în Franţa se pune foarte mult accent pe obţinerea permisulu de motocicletă pentru poliţişti şi mai puţin pe cel pentru autoturism.
"La noi există 2500 de poliţişi pe motor şi doar 1200 care conduc autoturisme. De asemenea, avem trei şcoli speciale pentru poliţiştii motociclişti, respectiv pentru cei care se ocupă de marile oraşe, pentru poliţia rutieră şi pentru jandarmerie", adaugă Jean-Michel Mangold pentru Antena3.ro.
In România nu există momentan şcoli pentru formarea poliţiştilor moticiclişti, iar ei sunt învăţati de către cei mai vechi din sistem, după cum spune pentru Antena3.ro Constantin Stroescu, purtătorul de cuvânt al Brigăzii de Poliţie Rutieră (BPR) din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR). De asemenea, numărul poliţiştilor motociclişti la nivel de Capitală este de 60, iar numărul maşinilor de poliţie cu mult mai mare.
"In cele două săptămâni, poliţiştii noştri au exersat cu cei doi instructori francezi îndemânarea în conducerea motocicletelor şi tacticile de intervenţie în trafic, dar şi cum să însoţească o coloană oficială sau cum să oprească autovehiculele", adaugă Stroescu pentru Antena3.ro.
Cei mai tineri dintre ei au fost încadraţi în urmă cu 2-3 ani, iar ceilalţi au vechime mai mare. Pe lângă cei doi instructori francezi, cursurile au fost coordonate şi de doi ofiţeri români, care au urmat şi ei cursurile de două săptămâni.
Paula Safta, Antena3.ro