O reconstituire 3D realizată cu ajutorul tehnologiei de cartografiere la mare adâncime permite în prezent vizualizarea integrală a vasului rupt în două, ca și cum apa oceanului ar fi fost drenată în jurul acestuia.
Este prima scanare digitală în mărime naturală a Titanicului. Meritul pentru realizare aparține companiilor Magellan Ltd, care a realizat efectiv cartografierea, și Atlantic Productions, care realizează un documentar despre acest proiect.
Epava Titanicului se află la 3.800 de metri adâncime în adâncurile Oceanului Atlantic. Giganticul vas s-a scufundat pe 15 aprilie 1912, după ce a lovit un iceberg în timpul călătoriei inaugurale de la Southampton la New York.
Citește și: Comoară descoperită într-o navă scufundată de 170 de ani
Peste 1.500 de persoane au murit atunci, în condițiile în care transatlanticul nu dispunea de suficiente bărci de salvare pentru a prelua toți pasagerii.
Titanicul a fost explorat în amănunțime de când a fost descoperită epava sa, în 1985.
Însă locația naufragiului este atât de vastă iar întunericul, atât de profund la aproape 4 kilometri adâncime, încât camerele de luat vederi au putut surprinde doar imagini parțiale ale vasului în descompunere.
Niciodată, până la reconstituirea digitală, epava Titanicului nu a mai fost expusă integral oamenilor într-o imagine exactă.
Prova și pupa Titanicului, separate de un câmp marin de resturi de 800 de metri lungime
Scanarea care a făcut posibilă reconstituirea 3D a fost efectuată în vara anului 2022 cu ajutorul unor submarine telecomandate de la suprafață.
Acestea au petrecut mai mult de 200 de ore pentru a cerceta epava pe toată lungimea și lățimea ei și au realizat peste 700.000 de imagini din toate unghiurile posibile.
Astfel, a fost posibilă o reconstrucție exactă.
Gerhard Seiffert, reprezentantul companiei Magellan, care a condus planificarea expediției, spune că este cel mai mare proiect de scanare subacvatică pe care l-a întreprins vreodată.
Numărul imprimat pe elice, vizibil în urma reconstituirii 3D
"Adâncimea de aproape 4.000 de metri, reprezintă o provocare, iar la fața locului există curenți. În plus, nu avem voie să atingem nimic, pentru a nu deteriora epava. O altă provocare este că trebuie să cartografiezi fiecare centimetru pătrat (...) Pe câmpul de resturi trebuie să cartografiezi noroiul, dar este necesar să faci asta, pentru a completa golurile între toate aceste obiecte interesante", a explicat el.
Scanarea a surprins atât dimensiunile uriașe ale navei, cât și unele detalii mici, cum ar fi numărul de serie imprimat pe una dintre elice.
Prora, acoperită acum de stalactite de rugină, poate fi încă recunoscută imediat, la 111 ani de la naufragiu.
Deasupra se află puntea vasului. O gaură imensă oferă o privire spre golul în care se afla, cândva, scara de gală.
Pupa este o îngrămădire haotică de metal ruginit. Pe câmpul de resturi dintre cele două părți mari ale navei sunt împrăștiate obiecte, inclusiv ornamente metalice ornamentale, statui și sticle de șampanie nedeschise.
Sunt vizibile, de asemenea, bunuri personale. Frapează prezența a zeci de pantofi îngropați în sedimente.
Cercetătorul Parks Stephenson, care a studiat Titanicul timp de mulți ani, s-a declarat uluit când a văzut pentru prima dată reprezentarea 3D a epavei Titanicului.
Cercetător: "Încă nu știm cum a lovit Titanicul icebergul fatal"
"Îți permite să vezi nava așa cum n-ai putea niciodată s-o privești dintr-un submersibil. O poți vedea în întregime, o poți vedea în context și în perspectivă. Iar imaginea 3D îți arată acum adevărata stare a epavei", a declarat el.
Cercetătorul a remarcat că studierea scanărilor ar putea oferi noi informații în legătură cu ce s-a întâmplat cu Titanicul în acea noapte fatală din 1912.
"Încă nu înțelegem cu adevărat natura coliziunii cu aisbergul. Nici măcar nu știm dacă a lovit vasul la tribord (bordul drept al navei, n.r.), așa cum se arată în toate filmele", a subliniat el.
De asemenea, studiul pupei ar putea dezvălui ce s-a întâmplat la impactul cu fundul mării. Între timp, oceanul își continuă necruțător acțiunea distructivă asupra Titanicului iar nava se dezintegrează lent, dar inevitabil.
Însă imaginea 3D, care se sustrage alterării aduse de timp, permite experților să încerce să afle ultimele secrete ale Titanicului.
Sursa: BBC