Pascal Cotte spune că a petrecut mai mult de 10 ani folosind acea tehnologie pentru a analiza celebrul tablou pictat de Leonardo da Vinci. Cercetătorul francez spune că un portret misterios se ascunde sub chipul Giocondei.
O reconstrucţie a portretului iniţial a permis savantului francez să afirme că acea schiţă reprezintă imaginea unei persoane care priveşte în depărtare, pozând din profil.
Reprezentanţii Muzeului Luvru din Paris, unde este expusă celebra operă de artă, au refuzat că comenteze aceste declaraţii.
În locul privirii directe a femeii din pictura expusă la Luvru, portretul ascuns este o reprezentare a unei persoane care nu arată nicio urmă din acel zâmbet enigmatic al Giocondei, care îi intrigă pe iubitorii artei de peste 500 de ani.
Afirmaţiile făcute de Pascal Cotte sunt însă controversate şi au stârnit opinii diverse în rândul experţilor în opera maestrului renascentist Leonardo da Vinci.
Savantul francez, care este cofondator al Lumiere Technology, o companie din Paris specializată în digitalizare multispectrală, a primit din partea Muzeului Luvru permisiunea de a analiza celebrul tablou, în anul 2004. El este, de asemenea, inventatorul unei tehnologii - Layer Amplification Method (LAM) -, pe care a utilizat-o pentru a analiza structura pânzei pe care a fost realizat portretul Mona Lisei.
"Metoda constă în proiectarea unei serii de lumini intense asupra picturii", a explicat Pascal Cotte. Apoi, o cameră video măsoară cantitatea de lumină reflectată şi, pe baza acelor măsurători, savantul francez afirmă că poate să vizualizeze şi să reconstituie ceea ce se află între straturile de vopsea ale tabloului.
Mona Lisa a fost subiectul mai multor examinări ştiinţifice realizate în ultima jumătate de secol. Printre tehnicile moderne folosite recent în acest sens s-au aflat analizele în infraroşu şi scanările multispectrale.
Pascal Cotte spune, însă, că tehnica pe care a inventat-o este capabilă să penetreze şi mai mult în straturile de vopsea ale picturii.
"Acum, putem să analizăm cu exactitate ceea ce se află în interiorul straturilor de vopsea şi putem să exfoliem, ca pe o ceapă, toate straturile picturii. Putem astfel să reconstruim toată cronologia procesului de realizare a tabloului", a explicat savantul francez.