Din această cauză, aeroportul internaţional Kai Tak, din Hong Kong, a fost închis în anul 1998, zborurile operând ulterior de pe aeroportul Chek Lap Kok.
Terminalul se afla în Kowloon Bay, la o altitudine de nouă metri deasupra nivelului mării şi avea o pistă lungă de 3390 metri. Aeroportul funcţiona din anul 1925.
Pista 13, aşa cum era denumită, era cunoscută în lume ca fiind una dintre cele mai periculoase. Piloţii erau nevoiţi să coboare aeronava în directia N-E până când vedeau Checkerboard Hill, iar din acel moment aeronavele virau strâns la dreapta şi se aliniau cu pista.
În apropiere erau munţi înalţi şi dealuri de peste 600 de metri, dar au fost construiţi şi zgârie-nori care blocau pista, iar la capătul pistei se mai afla un port, astfel că aterizările au devenit dificile, în măsura în care piloții nu mai puteau vedea clar ce se întâmplă acolo.
Pasagerii vedeau la televizor în casele oamenilor de lângă aeroport
Manevrele de viraj se făceau la joasă altitudine înainte de apropierea finală, iar pasagerii puteau vedea televizoarele din zgârie-nori.
"În timp ce avionul se înclina brusc spre dreapta, pentru aterizare, oamenii care se uitau la televizor în apartamentele din apropiere păreau la o distanță neliniștitoare de pasageri", potrivit wikipedia.org.
Piloţii trebuiau să fie nu numai calificați, ci și suficient de curajoși pentru a ateriza pe aeroportul Kai Tak. Începuse să devină solicitant pentru ei, din punct de vedere tehnic, mai ales că erau nevoiţi să facă nişte viraje destul de riscante pentru a putea ateriza.
Cel mai cunoscut şi mai grav accident pe aeroportul Kai Tak a fost zborul 605 operat de China Airlines cu un Boeing 747, atunci când aeronava a aterizat în timpul unui taifun şi a ieşit de pe pistă, ajungând în apă.
Aeroportul a fost proiectat pentru a gestiona 24 de milioane de pasageri pe an, dar în 1996, Kai Tak a gestionat 29,5 milioane de pasageri, plus 1,56 milioane de tone de marfă, făcându-l al treilea cel mai aglomerat aeroport din lume.
Drept urmare, la sfârșitul anilor 1980, guvernul din Hong Kong a început să caute alte spaţii pentru un nou aeroport care să-l înlocuiască pe cel vechi.
Aeroportul Chek Lap Kok este situat acum departe de principalele zone rezidențiale din Hong Kong, ceea ce permite reducerea la minimum a riscului unui accident.
Cele mai grave accidente şi incidente pe aeroportul Kai Tak
Multe avioane s-au prăbușit la Kai Tak din cauza vremii proaste și a virajelor grele:
- La 25 ianuarie 1947, un avion DC-3 Philippine Air Lines s-a prăbușit în Muntele Parker, ucigând patru membri ai echipajului.
- La 21 decembrie 1948, un Douglas DC-4 cu transport aerian civil din China a lovit Insula Basalt după o coborâre prin nori şi 35 de oameni au fost uciși.
- La 24 februarie 1949, un Cathay Pacific Douglas DC-3 s-a prăbușit pe un deal din apropierea aeroportului şi toţi cei 23 de oameni de la bord au murit.
- La 11 martie 1951, un Douglas DC-4 Pacific Overseas Airlines s-a prăbușit după decolare pe dealurile dintre Muntele Butler și Muntele Parker de pe insula Hong Kong. Căpitanul aeronavei nu a reușit să execute operațiunea de viraj la stânga după plecare, astfel că 24 de oameni au fost ucişi.
- La 9 aprilie 1951, un Douglas DC-3 Siamese Airways a pierdut controlul în timp ce nu avea o vizibilitate foarte bună pe timp de noapte. Căpitanul ar fi permis ca aeronava să piardă viteza în timp ce încerca să vireze rapid. 16 au fost uciși.
- La 19 aprilie 1961, un Douglas DC-3 (C-47 Skytrain), zbor militar cu destinația Formosa s-a prăbușit în Muntele Parker după decolare. Din cei 16 aflați la bord, 15 au fost uciși.
- La 24 august 1965, un C-130 Hercules al Marinei americane s-a prăbușit la scurt timp după decolare de pe pista 13, ucigând 59 din cele 71 de persoane aflate la bord. Acesta a fost cel mai grav accident de la Kai Tak.
- La 30 iunie 1967, un SE-210 Caravelle III al Thai Airways International Sud Aviation s-a prăbușit în portul Victoria în timp ce încerca să aterizeze în timpul unei furtuni torenţiale. Un taifun se afla în apropiere, copilotul nu putea vedea pista din cauza ploii abundente şi ar fi făcut o schimbare bruscă a direcției, făcând ca aeronava să intre într-o viteză mare de coborâre și să se prăbușească în portul din dreapta pistei. Aripa s-a rupt la impact, iar aeronava s-a rostogolit, astfel că 24 de oameni au pierit.
- La 2 septembrie 1977, un Transmeridian Air Cargo Canadair CL-44 a pierdut controlul și s-a prăbușit în canalul Tathong în flăcări la scurt timp după decolare. Patru au fost uciși.
- La 9 martie 1978, un Boeing 737-200 China Airlines a fost deturnat, iar atacatorul a fost ucis.
- La 23 septembrie 1994, un Heavylift Cargo Airlines Lockheed L-100-30 Hercules a pierdut controlul la scurt timp după decolare de pe pista 13. S-a spus că sistemul de control al uneia dintre elice a eșuat şi şase oameni au fost uciși.