Kosovo, o problemă nerezolvată, rămăşiţă a Iugoslaviei
Kosovo a devenit duminică
cel mai nou stat de pe harta lumii, sub supravegherea Uniunii Europene.
Parlamentul de la Pri¨tina a programat prin vot independenţa, unilateral, fără
avizul oficial al vreunui organism internaţional, cu o Serbie dispusă să
accepte aproape orice, mai puţin renunţarea la provincia Kosovo. Premierul
kosovar Hashim Thaci declara sâmbătă, 9 februarie, că acel sfârşit de săptămână
este ultimul dinaintea declarării independenţei, şi iată că mai-marii de la
Pri¨tina s-au ţinut de cuvânt. ?Am stabilit o dată?, spunea premierul. ?Dar
motivul pentru care nu o anunţăm este că în prezent, continuăm să aşteptăm
sprijin şi recunoaştere din partea altor state UE. Atâta vreme cât avem 100 de
ţări care ne sprijină, putem merge înainte, şi pot spune că acesta este ultimul
week-end înainte ca provincia Kosovo să îşi declare independenţa?.
La Belgrad domneşte
nemulţumirea. Guvernul sârb a depus o notă de protest faţă de decizia UE de a
trimite o misiune în Kosovo care să asiste noul stat în primii paşi pe calea
independenţei. Oficialii guvernului sârb au declarat că e o ruşine faptul că
Uniunea Europeană acceptă independenţa provinciei Kosovo, considerată de
Belgrad o parte integrantă a Serbiei. Biserica sârbă cere declanşarea stării de
război, iar la Belgrad, locuitorii au demonstrat împotriva pierderii Kosovo. De
altfel, joi, guvernul sârb a decis să anuleze în avans proclamarea independenţei Kosovo.
?Acţiunile şi activităţile autorităţilor interimare din Kosovo care proclamă
independenţa unilaterală sunt anulate întrucât acestea încalcă suveranitatea şi
integritatea teritorială a Serbiei?, se precizează în comunicat.
Această decizie are în principal un caracter simbolic, menit să arate că Serbia
refuză să renunţe la suveranitate, însă nu are, în mod evident, nici o
consecinţă asupra deciziei liderilor kosovari. În acelaşi timp, guvernul sârb a
decis să anuleze ?orice decizie a instituţiilor Uniunii Europene de a trimite o
misiune în Kosovo. (...) Aceste decizii nu au nici o bază legală şi nu impun obligaţii Serbiei faţă de Uniunea
Europeană sau de oricine ar fi însărcinat să le aplice?, se arată în acelaşi
document. Proclamarea independenţei Kosovo reprezintă ?o secesiune violentă şi
unilaterală a unei părţi din teritoriul Serbiei şi de aceea este nulă şi neavenită?,
precizează comunicatul Guvernului sârb. Serbia
va folosi toate mijloacele legale şi diplomatice pentru a-şi apăra
suveranitatea şi integritatea teritorială. ?Repet. Vom reacţiona, nu declanşând
un război, dar folosind instrumentele legale şi diplomatice?, a declarat Boris
Tadici, preşedintele Serbiei.
Pentru cei 100.000 de etnici
sârbi care trăiesc în Kosovo, viitorul stă sub semnul incertitudinii. Ei sunt
însă hotărâţi să nu părăsească locul în care s-au născut. Naţionaliştii sârbi
văd Kosovo ca pe leagănul istoric medieval al religiei şi statalităţii
sârbeşti, iar tensiunile interetnice s-au intensificat în Serbia, în aşteptarea
declaraţiei de independenţă.
Serbia like Nokia, Every Day Smaller and Smaller
Marile state europene sunt
aproape convinse că independenţa provinciei este singura soluţie, dincolo de
zbaterile Serbiei, refuzul categoric al Rusiei (care se teme de nelinişte în
comunităţile din Caucazul rus), Ciprului şi dezacordul României, Slovaciei,
Spaniei sau Greciei, în absenţa unei rezoluţii a Consiliului de Securitate al
ONU. Nu este greu de înţeles motivul rezervelor acestor state, pentru care
integritatea teritorială a fost ştirbită sau grav ameninţată, de-a lungul
istoriei şi care au probleme similare cu regiuni în care locuiesc minorităţi.
Discuţiile despre Kosovo capătă o rezonanţă deosebită şi în capitala Belgiei,
ameninţată ea însăşi de despărţirea între flamanzi şi valoni. Bulgaria a
anunţat că nu se va grăbi să recunoască independenţa Kosovo. În România, câţiva
membri ai Uniunii Democrate a Maghiarilor din România şi-au declarat deja
satisfacţia. Doi politicieni - deputatul UDMR de Covasna, Antal Arpad Andras,
şi europarlamentarul Sorgior Csaba - au anunţat deja că vor merge duminică la
Priştina ca să salute independenţa.
Un fel de şantaj la nivel înalt
Preşedintele francez
Nicholas Sarkozy a dat de înţeles Serbiei, în cadrul Consiliului European de
iarnă din decembrie de la Bruxelles, că are un viitor în Uniunea Europeană,
dacă va respecta drepturile omului şi independenţa Kosovo. Deosebit de jignită,
Serbia a respins oferta. Sondajele arată că 70% dintre sârbi agreează aderarea
ţării lor, dar există pericolul real ca această atitudine să se schimbe dacă UE
va permite dezlipirea provinciei Kosovo.
Tentativele de consensOccidentul este nevoit să
meargă acum pe acest drum inevitabil şi plin de riscuri. Conflictul ar putea
diviza Europa, iar o soluţie de compromis agreată şi la Belgrad, şi la Pri¨tina
nu a putut fi găsită în luni şi luni de negocieri. Cele 13 luni de discuţii
mediate de negociatorul ONU pentru Kosovo, finlandezul Martti Ahtisaari, fost
preşedinte, şi de adjunctul său, austriacul Albert Rohan, nu au adus cele două
părţi mai aproape de un acord. Acest lucru se datorează în special respingerii
deschise de către Belgrad a declarării independenţei provinciei, în baza
legislaţiei ONU şi a Actului Final din 1975 de la Helsinki privind
nemodificarea graniţelor ţărilor europene.
Documentul propus acum un an
de Emisarul special al ONU în Kosovo, Martti Ahtisaari,
a prezentat o soluţie care ar fi acordat provinciei Kosovo unele atribute ale
statelor suverane. Între restricţii: interdicţia de a avea o
armată proprie şi de a putea decide alipirea la o altă ţară ? ştim bine că ar
fi vorba de Albania. Ahtisaari susţinea o perioadă de tranziţie către o
independenţă ?condiţionată? a provinciei. În această perioadă, provincia ar fi
beneficiat de o autonomie maximală, dar nu ar fi avut armată şi nici statut de
membru al Organizaţiei Naţiunilor Unite. Potrivit planului ONU, Kosovo ar fi
avut propriile simboluri naţionale, incluzând un drapel şi un imn care să
reflecte caracterul multietnic al provinciei. Guvernul sârb nu este de acord
sub nicio formă cu independenţa Kosovo, propunând iniţial o ?largă autonomie?
comunităţii albaneze şi insistând pentru menţinerea a ceea ce un diplomat numea
?o membrană a suveranităţii sârbe?.
Uniunea Europeană, pregătită să preia comanda pentru trasarea
viitorului provinciei KosovoDupă aşteptatul anunţ al Pri¨tinei
de fixare a ?zilei independenţei?, Uniunea Europeană demarează misiunea celor
1800 de poliţişti, magistraţi, procurori şi oficiali din domeniul vămilor, care
să îi îndrume pe kosovari pe drumul ales. Misiunea ONU, prezentă în regiune de
nouă ani, va fi înlocuită de un Birou Civil Internaţional, condus tot de UE. Detaliile
referitoare la desfăşurarea celei mai mari operaţiuni de management al crizelor
din istoria Uniunii Europene rămân în sarcina miniştrilor de Externe. Chiar şi
Ciprul, una dintre puţinele naţiuni care se opun recunoaşterii unei declaraţii
unilaterale de independenţă din partea Kosovo, ar putea susţine măsura.
Ministrul român de Externe şi-a exprimat şi el sprijinul pentru planificata
misiune europeană. Proaspăt preşedinte semestrial al UE, Slovenia vrea să
transforme zona Balcanilor de Vest într-o zonă ?stabilă şi previzibilă, chiar
plictisitoare?. Uşor de zis, greu de făcut, într-o problemă care a epuizat
negociatorii.
Amintind temerile, exprimate
mai ales de Rusia, că orice formă de independenţă acordată provinciei Kosovo ar
putea duce la o amplificare a tensiunilor separatiste din lume, UE susţine că
?soluţia propusă pentru Kosovo nu va crea un precedent în dreptul
internaţional?. Explicaţia constă - conform documentului - în faptul că
?provincia Kosovo, care se află din 1999 sub mandat ONU, nu are o situaţie
comparabilă cu aceea din alte regiuni în conflict care nu sunt administrate de
Naţiunile Unite?.
60% dintre sârbii din Kosovo nu ar părăsi provincia, în cazul în care ar fi proclamată indepedenţa, potrivit unui sondaj
realizat în decembrie 2007. În acelaşi timp însă, 80% dintre etnicii sârbi din
Kosovo consideră că o proclamare a independenţei provinciei este complet
inacceptabilă. Cei mai mulţi dintre ei susţin că cel mai bun rezultat al
negocierilor ar fi ca provincia să rămână în cadrul Serbiei, într-o formă de
autonomie. Aproape jumătate dintre cei intervievaţi cred că statutul provinciei
Kosovo este o problemă care trebuie soluţionată urgent. De teamă că
independenţa provinciei ar putea deveni realitate, la opt ani de la
bombardamentul NATO, există însă şi sârbi minoritari care se grăbesc să îşi
vândă casele şi să plece din zonă. Mai mult, unii sârbi îşi dezgroapă morţii de
teamă că cimitirul va fi distrus de albanezi. Ca atare, oamenii mută rămăşiţele
rudelor în Serbia.
Cine adună resturile de la masa învingătorilorUna din temerile exprimate
de-a lungul negocierilor soldate mereu cu eşecuri este utilizarea mişcării
pentru independenţă a kosovarilor ca exemplu pentru alte mişcări separatiste. Ca
atare, Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) a anunţat în
mai multe rânduri că nu va permite stabilirea de paralele între Kosovo şi
Transnistria, iar soluţia negociată
pentru provincia separatistă sârbă nu va putea fi utilizată drept precedent în
cazul conflictelor îngheţate. Oficialii
OSCE se pronunţă doar în favoarea reluării negocierilor în problema
transnistreană, cu respectarea principiilor suveranităţii şi integrităţii.
Republica separatistă, cu o importantă populaţie rusă, şi-a proclamat
unilateral independenţa de Republica Moldova după destrămarea Uniunii
Sovietice, în 1991.
La fel, în întâmpinarea
posibilelor acuzaţii de separatism, la noi, Laszlo Tökes dă asigurări că
maghiarii din Transilvania nu doresc independenţa, ci ?doar mai multă
autonomie?. Eurodeputatul român subliniază că situaţia din Kosovo nu va crea un
precedent periculos pentru România. ?Chiar dacă maghiarii au reuşit să facă
parte din guvernul central, Bucureştiul face totul pentru regiunile românilor,
uitând adesea de Transilvania?, a declarat el. Afirmaţiile eurodeputatului au
venit ca reacţie la declaraţiile
senatorului italian Francesco Cossiga, care avertiza că proclamarea
independenţei Kosovo în mod unilateral va avea un efect domino în multe regiuni
europene, ?aruncând Uniunea Europeană în haos?.
Iată cum se poate legaliza
un act de violenţă şi transforma un act de forţă, de 78 de zile de
bombardamente, într-un izvor de drept internaţional. Ca şi consfinţirea
dreptului la autodeterminare teritorială pe criterii etnice, ceea ce prezintă
temei de îngrijorare pentru ţările cu puternice minorităţi maghiare, precum România
sau Slovacia, şi ţări care se confruntă cu un naţionalism secesionist precum
Spania în regiunea catalană sau bască. Întreaga situaţie creată pune Uniunea
Europeană în faţa celei mai mari provocări cu care s-a confruntat până la
momentul actual.
Ţarul Putin comandă în regiune
Vladimir Putin susţine
Serbia până în pânzele albe. Nu se ştie foarte clar dacă o face din convingere
sau pentru a arăta că încă face legea în Balcani. În orice caz, el aminteşte
ori de câte ori poate că pericolul unui Kosovo independent este mai mare decât
îşi poate imagina Occidentul şi, din acelaşi motiv, a şi blocat rezoluţia ONU
cu privire la o independenţă ?sub supraveghere?, aşa cum a elaborat-o Martti
Ahtisaari, negociatorul ONU pentru Kosovo. Nici Cecenia, punct fierbinte în
agenda lui Putin, nu vine cu semne bune.
Uniunea Europeană a ajuns în
centrul dezbaterilor tocmai în urma rolului jucat de Rusia şi de Statele Unite
în această problemă. Moscova ameninţă cu exercitarea dreptului de veto în cazul
oricărei rezoluţii care ar acorda independenţă provinciei Kosovo fără acordul
Serbiei. În acelaşi timp, Washington pledează pentru recunoaşterea unei
independenţe declarate unilateral de către albanezii din provincie. O troică
internaţională de mediatori ? SUA, Rusia şi UE ? a încercat să obţină un acord
între cele două părţi până la 10 decembrie 2007, fără succes, după cum s-a
putut vedea.
În ceea ce priveşte atitudinea
SUA cu privire la statutul provinciei Kosovo, Kurt Volker, subsecretar de Stat
adjunct pentru Afaceri Europene, afirma că, dacă între Belgrad şi Pri¨tina nu
va fi realizat nici un acord, iar provincia îşi va declara independenţa,
Statele Unite vor recunoaşte ?independenţa provinciei Kosovo (...), deoarece
este singura rezolvare pentru Balcani?. Şeful diplomaţiei sârbe, Vuk Jeremic, a
apreciat că aceste afirmaţii reprezintă ?o lovitură pentru negocieri? şi nu
contribuie la buna desfăşurare a procesului.
Nu a fost prima afirmaţie de
acest gen din partea unui oficial american: fostul ambasador al Statelor Unite
ale Americii, Richard Holbrooke, estima că, dacă Rusia va recurge la dreptul
său de veto la Naţiunile Unite faţă de independenţa Kosovo (ceea ce s-a şi
întâmplat), Washingtonul va recunoaşte imediat independenţa provinciei sârbe.
În replică, ministrul suedez de externe, Carl Bildt, a respins imediat acest
demers, acuzându-l pe Richard Holbrooke că ?se joacă cu focul?.
Cine conduce KosovoPreşedintele acestui stat se numeşte Fatmir Sejdiu, iar şeful guvernului său, proaspăt ales, este
fostul lider al gherilelor albaneze UCK, Hashim Thaci, al cărui formaţiune a
obţinut cele mai multe voturi. La Belgrad, fostul luptător rebel este privit ca
un criminal de război şi orice înţelegere cu el este, cel puţin deocamdată,
exclusă.
KOSOVO. Puţină istorieKosovo, în sârbă
Косово и Метохија / Kosovo i Metohija şi în albaneză
Kosovë / Kosova a fost, până duminică, o regiune autonomă din sudul Serbiei, aflată sub administraţia ONU de aproape nouă ani. Statutul său este disputat de ani de zile între
populaţia majoritar albaneză, susţinătoare a separatismului, şi guvernul
Serbiei. Aproximativ 10% din populaţia provinciei este de etnie sârbă, restul
fiind albanezi. Kosovo este administrat de ONU din 1999, după bombardamentele
NATO întreprinse în scopul de a pune capăt politicii violente duse în Kosovo de
regimul preşedintelui Iugoslaviei, Slobodan Miloşevici.
1998-1999Originea tuturor acestor conflicte
este însă mult mai veche. În urma Tratatului de Pace de la Paris, care a marcat
finalul Primului Război Mondial, s-a constituit Regatul sârbilor, croaţilor şi
slovenilor, unde sârbii aveau rolul predominant. Amestecul de etnii, culturi,
religii, şi-a spus cuvântul, iar tensiunile nu au dispărut niciodată. Din 1945,
Partidul Comunist a preluat puterea, Iugoslavia a încetat să mai fie o
monarhie, iar Iosip Broz Tito a condus cu mână de fier până la moartea
survenită în 1980. Pe timpul vieţii lui Tito, tensiunile etnice au fost ţinute
în frâu, acordându-se o serie de autonomii provinciilor Kosovo şi Voivodina, şi
procedându-se la descentralizarea autorităţii. Moartea lui Tito, pe fundalul
agravării situaţiei economice interne, a contribuit la dispariţia acestui
echilibru fragil.
Astfel, din 1989, Kosovo a
încetat să mai fie o provincie autonomă, generându-se astfel tensiuni mai
puternice între etnicii albanezi şi autorităţile sârbe. Nouă ani mai târziu,
după ani de confruntări interetnice sângeroase în Croaţia, Slovenia, sau
Bosnia-Herţegovina, se acutizează starea tensionată existentă şi izbucnesc
revolte ale etnicilor albanezi care urmăreau obţinerea independenţei Kosovo
faţă de Belgrad. Pe teritoriul provinciei Kosovo, lupta armată împotriva poliţiei
şi armatei sârbe de către ?Armata de Eliberare din Kosovo? (UCK) şi
revendicarea imediată a independenţei, a creat un nou focar de instabilitate în
Balcani. Atunci, în urma confruntărilor au murit peste 1500 de albanezi, iar
peste 400.000 s-au refugiat în Muntenegru, Albania şi Macedonia.
Regimul lui Slobodan
Milosevic a continuat operaţiunile de anihilare a UCK, iar în aceste condiţii,
Consiliul Nord Atlantic a hotărât să intervină pentru rezolvarea crizei şi
menţinerea stabilităţii. Iugoslavia a acceptat o misiune de monitorizare, în
urma rezoluţiei ONU nr. 1199 din 23.09.1998, care solicita Iugoslaviei oprirea
imediată a luptelor, retragerea forţelor din provincie, iar UCK încetarea
activităţilor teroriste şi începerea de tratative pentru găsirea unei soluţii
negociate a conflictului. O lună mai târziu, a fost înfiinţată sub egida OSCE
misiunea KVM (Misiunea de Verificare din Kosovo), cu sarcina să urmărească
încetarea focului, deplasarea forţelor militare şi paramilitare şi respectarea
drepturilor omului. Misiunea a acţionat în Kosovo până în 20 martie 1999 când,
datorită reluării conflictului între etnicii albanezi şi autorităţile sârbe, a
fost retrasă.
În 1999, imaginile care
arătau mii de refugiaţi albanezi - femei, copii, bătrâni - părăsind ţara pe jos
sau în remorci de tractoare, au făcut înconjurul lumii. Milosevic şi ai săi
sunt vinovaţi pentru orchestrarea deportării a peste 800.000 de albanezi, în
timpul crizei care a provocat intervenţia NATO asupra Iugoslaviei.
Rechizitoriul include persecuţii, violuri, torturi fizice, jafuri, distrugerea
proprietăţii, a locaşurilor religioase, crime, deportări şi transferuri
forţate, toate comise în prima parte a anului 1999.
La scurt timp după
retragerea ei, NATO a început operaţiuni aeriene împotriva Iugoslaviei. Timp de
78 de zile, forţele aeriene ale NATO au efectuat 38.000 de misiuni, dintre care
10.000 de raiduri de bombardament (iniţial împotriva obiectivelor militare,
apoi extinse şi asupra instalaţiilor industriale şi infrastructurii iugoslave)
şi 2700 de misiuni împotriva apărării antiaeriene sârbe, angajate în conflict
cu gherilele albaneze. Întreprinse fără vreo decizie a Consiliului de
Securitate al ONU, condamnate de Rusia şi China, operaţiunile au reprezentat
prima intervenţie militară din istoria NATO. Dacă forurile NATO au recunoscut
pierderea a numai două aparate de zbor, fără a deplânge dispariţia vreunui
militar, bombardamentele au provocat 545 de morţi în rândul armatei iugoslave
şi 2000 de victime în rândurile populaţiei civile. Importante distrugeri de
bunuri, uzine, rafinării, poduri, implicit paralizarea traficului fluvial pe
Dunare au afectat sever economia iugoslavă. În cele din urmă, Milosevic, lipsit
de sprijinul Moscovei încheie un acord la Kumanovo, în iunie 1999, ce pune
capăt operaţiunii NATO.
Rezoluţia ONU 1244 din 10
iunie 1999 prevede staţionarea unei forţe internaţionale în Kosovo (Kosovo
Force - KFOR), care a asigurat trecerea la starea de pace şi protecţia celor
aproape 1 milion de refugiaţi albanezi reîntorşi; s-a garantat, într-o anumită
măsură, şi revenirea refugiaţilor sârbi, apreciaţi între 70.000 şi 100.000.
După cinci ani de calm
relativ, confruntările au reizbucnit în 2003 - 2004, punând uneori în
dificultate forţele NATO şi poliţia internaţională. Trupele au fost luate prin
surprindere de noi incidente violente, la Mitrovica, în apropiere de Pri¨tina. Peste
4000 de sârbi şi ţigani şi-au atunci abandonat localităţile. Forţele NATO, cu
întăriri de peste 3000 de oameni, au restabilit în final ordinea. Consiliul de
Securitate al ONU a condamnat acţiunile antisârbeşti, la care au participat
peste 50.000 de albanezi. Aceste revoltele au evidenţiat însă riscurile
tergiversării, afectând cauza albanezilor pe plan internaţional, iar proiectul
unei societăţi multietnice a început să fie pus sub semnul întrebării. Planul
detaliat al ONU (din 29-30 martie 2004) a acordat o mai mare importanţă
respectării drepturilor minorităţilor şi întoarcerii refugiaţilor.
Ethnic Kosovo
În acest context, Occidentul
nu este deloc deschis opţiunii ca provincia Kosovo să revină sub controlul
Serbiei. Iar începând cu anul 2005, definirea statutului provinciei Kosovo a
reprezentat una dintre cele mai arzătoare probleme de pe agenda de securitate a
Europei de Sud-Est. Politicienii albanezi militează pentru obţinerea
independenţei, în timp ce Belgradul şi minoritatea sârbă se opun secesiunii sau
acceptă, în cel mai bun caz, un partaj. Sârbii consideră Kosovo ?sanctuar
naţional?, albanezii invocă dreptul la autodeterminare, iar radicalii socotesc
provincia indispensabilă.
GALERIE FOTO: Kosovo în imagini
KOSOVO. O ISTORIE SÂNGEROASĂ
Ella Moroiu, Antena 3.ro