Fermierii nu pot fugi de problemele agriculturii dar firmele pot pleca peste graniţă în căutarea profitului. În Republica Moldova. Piaţa de peste Prut absoarbe mărci, produse şi servicii occidentale aşa cum făcea România cu un deceniu în urmă. Având experienţa românească la activ, companiile pot evita greşelile şi marca profitul în timp record.
Pentru oamenii de afaceri din România, Republica Moldova este un fel de tărâm al făgăduinţei. Apropierea geografică, limba comună, piaţa lăsată încă liberă de marile firme internaţionale şi facilităţile fiscale generoase atrag numeroşi antreprenori români.
Iar datele oficiale confirmă această atracţie - cele mai multe companii care operează în Republica Moldova cu acţionariat străin provin din România, deşi, ca valoare a capitalului social vărsat, suntem în urma Rusiei, Olandei sau a Ciprului.
Domeniile preferate de investitorii români sunt cât se poate de diverse. În retail, de exemplu, ei se află în spatele reorganizării Grand Hall Chişinău, un centru comercial modern, inspirat din afacerile care au înflorit de mult timp în România. Românii de la Wizrom Software au aplicat modelul clasic al celor care deschid o sucursală în altă ţară - control direct de la distanţă şi apoi delegare locală.
Şi firmele internaţionale prezente în România şi-au extins prezenţa peste Prut. Biroul KPMG a răspuns cererii pentru servicii de consultanţă fiscală din partea investitorilor străini şi a deschis un birou în Chişinău.