Deşi au salarii mai mici, românii plătesc mai mult pentru benzină şi motorină faţă de cei din vest. Potrivit jurnaliştilor de la
Financiarul, carburanţii s-au scumpit la noi mai rapid decât în UE. Principalele cauze ale creşterilor de preţuri sunt deprecierea leului, politica fiscală a guvernului şi mărirea accizelor.
Preţul la pompă al benzinei a crescut de la începutul anului până în prezent cu 18 procente, iar cel la motorinei cu 22,8%. În Uniunea Europeană saltul a fost mai mic, doar 12,4% la benzină şi 14,6% la motorină. Scumpirile au fost puse fie pe seama creşterii TVA de la 19% la 24% la 1 iulie 2010, fie pe majorarea accizelor la carburanţi cu aproape 20% la 1 ianuarie 2010. În plus, leul s-a depreciat în acest an cu 10,8% faţă de dolar.
De altfel, la începutul acestei luni, guvernatorul băncii centrale, Mugur Isărescu, s-a arătat foarte nedumerit de modul în care se fixează preţurile la benzină şi motorină.
În România, un litru de benzină costă 1,088 euro, iar unul de motorină 1,079 euro, preţuri mai scăzute decât cele din UE, unde media este de 1,35 euro pe litru la benAzina şi 1,208 euro la motorină. Însă, raportat la puterea de cumpărare, românii ocupă printre ultimele locuri în Uniune la cantitatea de carburant pe care o pot cumpăra din salariul mediu. În spate se află doar Bulgaria şi statele baltice.
În acest an, unele sortimente de carburanţi au trecut peste nivelul de 5 lei, în condiţiile în care cotaţia medie a barilului de ţiţei a fost de 80 de dolari. Acest nivel psihologic nu a fost atins nici măcar în 2008, atunci când barilul a sărit la 147 de dolari, record absolut.
CREŞTEREA PREŢULUI LA CARBURANŢI (ianuarie-noiembrie 2010):
România Preţul benzinei--creştere 18%
Preţul motorinei --creştere 22,8%
UE Preţul benzinei--creştere 12,4%
Preţul motorinei --creştere 14,6%
PREŢUL CARBURANŢILOR: România Benzina 1,088 euro/l
Motorina 1,079 euro/l
UE Benzina 1,35 euro pe litru
Motorina 1,208 euro pe litru