"Azi mi-a venit hotărârea definitivă, irevocabilă: trebuie să dăm 10 milioane de Euro pentru nava Rostock. Eu uitasem de nava Rostock (...) Este o navă care s-a scufundat pe canalul navigabil, a fost scoasă, cu chiu cu vai, de o firmă, nu mai ştiu exact când s-a întâmplat, oricum acum mulţi ani când nu eram eu prim-ministru, dar eu plătesc", a spus Ponta, citat de Mediafax.
Premierul a precizat că plata trebuie făcută pe loc şi că va tăia banii respectivi din altă parte, în urma unei discuţii cu ministrul Bugetului.
Nava ucraineană Rostock, care avea la bord 5.000 de tone de oţel, a eşuat la mila 31 a canalului Sulina în 2 septembrie 1991. Timp de un an, navigaţia în zonă a fost blocată în totalitate, iar apoi pe canalul Sulina circulaţia navelor s-a desfăşurat cu greutate, alte zeci de nave eşuând de-a lungul anilor din cauza lăţimii mici a canalului. Autorităţile din zonă au estimat că, din această cauză, pagubele înregistrate s-au ridicat la câteva zeci de milioane de dolari.
Autorităţile române au încercat, în mai multe rânduri, să scoată epava de pe şenalul navigabil, însă operaţiunile au eşuat.
Conform înţelegerii dintre Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) şi consorţiul "Rostock Remover", rămăşiţele epavei trebuiau înlăturate cel târziu la 1 iulie 2005. Consorţiul mulţinational nu a reuşit să scoată însă nava Rostock decât în ianuarie 2006.
Considerând că în perioada 1 iulie 2005 - 1 ianuarie 2006 a efectuat lucrări ce depăşesc bugetul contractului, "Rostock Remover" a cerut AFDJ şi, implicit, României achitarea unor despăgubiri de 7,5 milioan de euro. "Rostock Remover" a înaintat o acţiune de mediere la Curtea Internaţională de Arbitraj.