După ce Comisia Europana a cerut descurajarea înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani, ministrul Mediului propune plata unei taxe la cumpărare.
Despre acest subiect a vorbit jurnalistul Alexandru Lancuzov, într-o intervenție telefonică la Antena 3.
”Se poate spune că este o nouă abordare în privința taxei auto, un subiect sensibil și cu mare impact în rândul celor 7-8 milioane de șoferi din România. O taxă auto percepută poate sub forma unui impozit este doar o parte a problemei principale, și anume vechimea și starea parcului auto din România.
Vedem că la fiecare mașină nouă cumpărată alte 4 autoturisme rulate din import intră în țară cu o vechime destul de mare, 12 ani în medie. Și nu doar vechimea este problema, ci și starea tehnică. Ele vin cu o anumită uzură, care, evident, se accentuează de șoselele ciuruite de la noi.
Autoritățile ar trebui să încurajeze achiziția mașinilor noi
Așadar, autoritățile trebuie să gândească și să aplice un plan integrat în primul rând de încurațarea achiziției mașinilor noi, și aici vorbim de Programul Rabla, acele eco-bonusuri consistente de 1.500 de euro, până la 9.500 de euro pentru achiziția unui autoturism nou, electric, în paralel cu descurajarea cumpărării de autovehicule vechi.
Trebuie să vedem cu toții ce se întâmplă pe șosele. E foarte greu de explicat cum unele mașini, adevărate bombe pe roți, cazane pe roți, trec, dacă trec, Inspecția Tehnică Periodică.
Ce ar putea include un impozit auto
Cred că e bine să gândim o taxă diferențiată, în funcție de norma de poluare, de capacitatea cilidrică, te tipul carburantului și de anul fabricației.
Nu neapărat aș merge pe acest prag de 15 ani, pentru că, din experiență, știm că o mașină de 15 ani, cu un motor mic bine întreținut și pe benzină, poluează mai puțin decât o mașină relativ mai nouă, diesel, cu un motor foarte mare și prost întreținută.
Este o ecuație cu foarte multe elemente de luat în calcul, dar odată și odată trebuie atacată problema”, a declarat la Antena 3 Alexandru Lancuzov.