Antena 3 CNN
›
Actualitate
›
Gitenstein: România are nevoie de o nouă flotă aviatică. Vrem să vă ajutăm, dar avioanele nu vor fi noi
Gitenstein: România are nevoie de o nouă flotă aviatică. Vrem să vă ajutăm, dar avioanele nu vor fi noi
1 minut de citit
Publicat la 11:14 18 Mai 2012
Modificat la 11:14 18 Mai 2012
Foto: www.fighterplanephotos.com
Ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, a declarat că există o discuţie constantă între guvernele celor două ţări privind achiziţionarea de către România de avioane F16. Cel mai mare impediment în finalizarea tranzacţiei este costul ridicat al aeronavelor. Diplomatul american afirmă însă că avioanele nu trebuie neapărat să fie noi şi că pot fi recondiţionate. “A fost discuţie constantă între guvernele celor două ţări. Problema este costul foarte ridicat. Un F16 nou costă aproximativ 100.000.000 de dolari, iar avioanele MIG 21 ale României vor fi scoase din uz. Sunt de acord cu evaluarea făcută de Armata Română că este necesară trecerea la o nouă generaţie de avioane şi vrem să vă ajutăm să faceţi acest lucru. Însă este posibil ca avioanele să nu fie noi sau doar o parte să fie noi, o parte vechi. Este important să reţineţi însă că tranzacţia este făcută cu Forţele Aeriene ale SUA, cu programele sale de pregătire şi de integrare a tehnologiei. Acesta este obiectivul nostru acum: găsirea unei modalităţi de începere a selecţiei şi antrenării piloţilor pentru trecerea la următoarea generaţie de avioane. Este important să existe avioane disponibile cât mai curând posibil, pentru că Forţele Aeriene americane nu îi vor pregăti pe piloţi dacă ei nu au avioane pe care să le piloteze. Nu trebuie neapărat să fie avioane noi. Pot fi avioane recondiţionate', a declarat Gitenstein, potrivit Agerpres. Oficialul american a mai declarat că cererea iniţială a venit din partea Guvernului român şi că avioanele recondiţionate pot fi o soluţie. “Există avioane recondiţionate care au 95% din capacităţile avioanelor noi. Chiar au zburat în zona interzisă zborului din Libia. Am vorbit recent cu unul dintre reprezentanţii conducerii companiei Lockheed Martin, care mi-a spus că a fost pilot timp de 20 de ani şi în niciuna dintre operaţiunile NATO nu a pilotat un avion nou. Aşadar problema nu este dacă avioanele sunt noi sau vechi. Este important să se înceapă pregătirea piloţilor şi obţinerea avioanelor pentru a putea fi folosite. Altfel, dacă se face pregătirea piloţilor, dar nu au ce pilota, programele de pregătire vor fi inutile”, a adăugat ambasadorul american.