Nouă proiecte de infrastructură finanţate cu fonduri europene au ajuns în atenţia Departamentului de Luptă Antifraudă. Oficialii de la Ministerul Transporturilor au primit sesizări că în aceste cazuri ar fi suspiciuni de fraudă. Până în prezent doar unul dintre dosare a ajuns la DNA.
Cinci dintre contractele amintite sunt legate de construcţia de autostrăzi şi centuri, iar celelalte patru de reabilitarea şi modernizarea unor drumuri naţionale. Dacă toate aceste suspiciuni ar deveni realitate, România ar trebui să plătească din buget aproape 700 de milioane de euro.
În cazul celor mai multe dintre contracte, suspiciunile de fraudă s-au înregistrat pe parcursul derulării procedurilor de achiziţie publică. Aceste
proiecte mai au ceva în comun: multe au fost câştigate de regi ai asfaltului - Nelu Iordache, Dorinel Umbrărescu şi Dan Besciu şi-au adjudecat contractele singuri sau în alianţă cu alte firme.
Din aceste proiecte, doar unul a ajuns, până în prezent, în Departamentul Naţional Anticorupţie. Este vorba despre construirea primului lot din
autostrada Nădlac-Arad. Tronsonul de 22 de kilometri costă 106 milioane de euro. Nelu Iordache, patronul Romstrade, a fost arestat la finalul anului trecut pentru deturnarea a 25 de milioane de lei din banii destinaţi pentru construcţia autostrăzii.
Firma Romstrade obţinuse însă anii trecuţi alte trei contracte: două de reabilitare a unor drumuri naţionale, unul de construcţie a unei centuri. La finalul anului trecut, Compania de Autostrăzi şi Drumuri a decis să le rezilieze pe toate, pentru că firma nu-şi îndeplinise obligaţiile contractuale. Ancheta a rămas însă în desfăşurare.
Alt rege al asfaltului care are contracte cu statul anchetate de oficiali este Dorinel Umbrărescu. În discuţie sunt două lucrări de reabilitare a unor drumuri naţionale.
Cel mai valoros proiect aflat pe lista fraudelor este construcţia tronsonului de autostradă Orăştie-Sibiu, de peste 80 de kilometri. Valoarea totală a lucrării ajunge la peste 450 de milioane de euro. Constructorii sunt în cea mai mare parte străini, exceptând asocierea pentru lotul IV, unde s-a implicat şi Dan Besciu prin Euroconstruct Trading.
Celelalte două contracte de pe lista neagră sunt construcţia autostrăzii Lugoj-Deva, de la Lugoj la Dumbrava şi construcţia centurii Alexandria. Cele două contracte au valori de peste 170 de milioane de euro.
Contracte obţinute de regii asfaltului1. Construcţia Nădlac-Arad, lot I
2. Construcţia Orăştie-Sibiu, lot IV
3. Construcţia centurii oraşului Caracal
4. Reabilitarea DN 6 Alexandria - Craiova
5. Modernizare DN 5, Bucureşti - Adunaţii Copăceni
6. Reabilitare DN 1H, Zalău - Aleşd
7. Reabilitare DN 24, limita de judeţ, Galaţi - Vaslui - Crasna şi DN 24B Crasna - Albiţa