ANRE a amendat mai mulţi furnizorii de energie electrică pentru emiterea cu întârziere a facturilor.
Furnizorii de energie electrică au fost amendați de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) cu 380.000 de lei, pentru emiterea cu întârziere a facturilor.
"Acţiunile de control au avut ca tematică verificarea modului în care, în perioada 01.04.2022 - 30.09.2022, furnizorii şi-au respectat obligaţia de a emite facturi conform perioadei de facturare convenite cu clienţii finali.
În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că furnizorii controlaţi nu şi-au respectat obligaţiile legale, respectiv au emis cu întârziere sau nu au emis facturi de energie electrică după fiecare perioadă de facturare, aceştia fiind sancţionaţi contravenţional cu amenzi în valoare totală de 380.000 lei", informează miercuri ANRE, într-un comunicat de presă.
Cea mai mare amendă a fost aplicată societăţii Electrica Furnizare - 120.000 de lei, urmată de Hidroelectrica - 70.000 de lei, CEZ Vânzare - 60.000 de lei, E.ON Energie România - 50.000 de lei, Enel Energie - 50.000 de lei şi Enel Energie Muntenia - 30.000 de lei.
Factură de 109.000 lei în Bragadiru, Ilfov: "Se urmărește falimentarea românilor!"
Totuși situaţia facturilor uriașe primite chiar şi după regularizare continuă. Este cazul unui imobil din Bragadiru, Ilfov care a primit o factură de 22.000 de euro, după regularizare.
Acțiunea este ilegală, spune avocatul Adrian Cuculis. Iată de ce.
"Este foarte interesant pentru că suma asta pe care o anunță, așa, cu surle și trâmbițe, ANRE-ul, de fapt, înseamnă vreo 3 facturi dintre cele pe care le-am anunțat astăzi adică mai pui un miliard cu miliard cu miliard și ai rezolvat problema cu amenda.
"Pentru niciun fel de casă din țara asta nu poți să plătești atât"
Haideți să ne uităm puțin că acum câteva luni de zile 20.000 de lei părea enorm. Adică să plătești 5.000 de euro aproape pe factură.
Acum nu se mai pare mult, pentru că avem facturi de 22.000 de euro și sigur că n-o să vorbim de un apartament de 2 camere, că nu suntem ipocriți, dar niciodată, pentru niciun fel de casă din țara asta nu poți să plătești atât pe o factură recalculată.
Pentru că se și arată recalcularea. A fost făcută regularizarea 2019 - 2021 o recalculare care, după cum vedeți, nici măcar în momentul de față nu ajuns să fie cumva la zi.
"Pe consumator nu-l interesează problemele din sistemul de facturare"
Pentru că sunt niște mari probleme în ceea ce privește sistemul de facturare și acest sistem de facturare care bineînțeles că a fost dat peste cap de toate schimbările legislative, lucru care pe consumatorul final nu îl interesează.
Ceea ce putem să spunem în momentul de față este în felul următor: că vom avea, bineînțeles, pe viitor, și viitorul ăsta nu-i prea îndepărtat, poate chiar în luna decembrie ca să se suprapună și cu nenorocirea care ne pândește cu privire la încălzirea de peste iarnă, vom avea parte de niște surprize majore, pentru că, după cum vedeți, 3 luni de zile este perioada maximă în care se poate face regularizarea.
"Regularizarea pe o durată mai mare de 3 luni este ilegală"
Oamenii ăștia, furnizorii, neprimind indexul sau nici nu se interesează de la distribuitor dacă l-au primit sau nu, fac regularizări pe ani de zile în urmă, lucru care este ilegal.
Neemiterea facturilor trebuie să fie coroborată cu emiterea facturilor în mod legal, pentru că dacă ai făcut o regularizare pe mai mult de trei luni de zile, din punctul meu de vedere și din punct de vedere legal, consumatorul respectiv nu trebuie să ți-o plătească, ci trebuie să-ți facă o notificare și, bineînțeles, să recalculeze sau să faci o defalcare propriu-zisă.
Mergând pe defalcare, degeaba vii tu și-i spui că-ți fac defalcarea pe 3 luni de zile și încă 3 luni de zile, dacă tu te duci 3 ani de zile în urmă.
Deci cumva ar trebui să fie asumată situația aceasta, să nu punem prețuri de 10 sau, eu știu, 11 lei pe kilowatt-oră cu tot cu acciză și TVA, în condițiile în care consumul a fost făcut în 2020 sau 2019 și cumva situația asta să fie reglementată la nivel de ANRE, pentru că au posibilitatea asta.
Realmente, sunt niște contracte de adeziune acolo, care au și clauze abuzive.
Culmea este și mi se pare absolut cinic. Vă dau exemplu din instanță, chiar de ieri.
Vine una dintre companiile dintre furnizorii pe care i-ați prezentat mai devreme și spune în felul următor: domnule, n-am spus niciodată că te deconectăm, degeaba, te-ai dus să ne dai în judecată, că nu vom face lucrul ăsta.
La nivel de vorbe sunt foarte pricepuți, dar la nivel de fapte, să vedeți ce se întâmplă realmente, când rămâi fără curent în casă și un concentrator de oxigen", a explicat avocatul Adrian Cuculis în emisiunea Descoperiți de la Antena 3.