Întreruperile serviciilor au fost sesizate de utilizatori în jurul orei 17:30 GMT (ora 19:30 în România). Aparent, funcționalitatea este afectată doar parțial.
Mii de internauți din toată lumea s-au plâns că nu pot utiliza mesageria Instagram, fiindu-le imposibil să vadă, să primească sau să trimită mesaje.
Sesizările lor au fost înregistrate de site-ul DownDetector.
"Totul funcționează bine pe Instagram și Facebook, cu excepția serviciilor lor de mesagerie", a detaliat un internaut.
Alții au spus însă că nu pot posta mesaje în niciun fel.
În octombrie, Facebook, Instagram și WhatsApp au căzut la nivel global pentru cel puțin șase ore.
Incidentul de miercuri este primul de acest tip semnalat după ce compania, cu reputația afectată de mai multe scandaluri, a anunțat că își schimbă numele în Meta.
România, relativ puțin afectată de noul incident al platformelor Facebook
Site-ul DownDetector arată că problemele cele mai mari erau raportate la mesageria Facebook și la Instagram.
În SUA, de pildă, în jurul orei 21 (ora României), se înregistrat un vârf de peste 9.100 de incidente implicând funcționalitatea Instagram, comparativ cu o valoare de referință de doar 35 de incidente.
Mesageria de Facebook era, de asemenea, afectată serios în SUA, cu peste 4.600 de incidente raportate în jurul orei 21 (ora României), la o valoare de referință de doar 4 incidente.
Utilizatorii din România raportaseră, luni seară, peste 700 de incidente referitoare la Instagram și peste 70 la Facebook messenger.
Funcționalitatea platformei Facebook părea să fie mai puțin afectată decât a mesageriei și a serviciului Instagram, deși DownDetector afișa pentru țări mari precum SUA, Marea Britanie și Franța grafice roșii cu vârfuri abrupte, numărul incidentelor raportate fiind de câteva zeci de ori mai mare decât în mod uzual (vezi galerie).
Conform raportărilor făcute către DownDetector, serviciul WhatsApp era mai puțin afectat.
Cum a decurs cea mai gravă și mai vizibilă pană din istoria Facebook
În dimineața zilei de 5 octombrie, serviciile Facebook și WhatsApp au redevenit funcționale treptat, la mai bine de șase ore de la momentul în care pana a fost sesizată de internauți.
Reluarea treptată a serviciilor Facebook a fost marcată de companie cu următorul mesaj distribuit pe Twitter:
"Către uriașa comunitate de oameni și afaceri din lume care depind de noi: ne pare rău. Am lucrat din greu pentru a restabili accesul la aplicațiile și serviciile noastre și suntem bucuroși să vă anunțăm că acestea revin acum online. Vă mulțumim că ați avut răbdare cu noi", se spune în postarea prin care compania semnalează că platformele sunt din nou active.
Ulterior, vicepreședintele Facebook însărcinat cu infrastructura, Santosh Janardhan, a anunțat într-o postare că pana masivă din 4 octombrie a fost provocată de schimbările de configurație pe care compania le-a făcut routerelor ce coordonează traficul între centrele sale de date.
"Perturbarea traficului rețelei a avut un efect în cascadă asupra comunicării între centrele de date, ducând la întreruperea serviciilor", a precizat Janardhan.
The New York Times citează o notă internă Facebook, conform căreia o echipă restrânsă de specialiști ai companiei a fost trimisă la centrul de date Facebook din Santa Clara, statul California, pentru a proceda la resetarea manuală a serverelor.