Lucrările la Autostrada Transilvania au fost blocate în lipsă de fonduri şi chiar dacă şantierul a fost mai mult gol, consultantul a continuat să încaseze bani.
Reprezentantii companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale spun ca în 2012 au plătit către firma de consultanţă suma de 3,75 milioane de euro. Pentru ce?
În primul rând, firma a supervizat construcţia pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, din autostrada Transilvania. Asta în condiţiile în care şantierul a fost gol aproape tot anul, din lipsa banilor. În plus, potrivit CNANDR, firma a supervizat activităţile de proiectare a altor două secţiuni din această autostradă, mai exact pentru Ogra-Câmpia Turzii şi Gilău-Mihăeşti. Şi a acordat consultanţă pentru obţinerea de acorduri şi avize. De menţionat ar fi că aceste două secţiuni nu vor mai fi însă realizate de actualul antreprenor. Şi nici nu se ştie deocamdată când vor exista bani pentru acestea.
Consultanţa pentru această autostradă s-a dovedit a fi foarte profitabilă. În opt ani, din septembrie 2004 până în noiembrie 2012, Compania de Drumuri a făcut plăţi de aproape 50 de milioane de euro către această firmă.
Românii au beneficiat, în schimb, de numai 52 de kilometri noi de autostradă, pentru care statul a plătit în total 1,35 miliarde de euro. Iar în toamna anului trecut statul mai datora constructorului peste 40 de milioane de euro. Si plăţile nu se opresc aici. Contractul dintre Compania de Drumuri şi firma de consultanţă va expira abia în 2018, dar termenul s-ar putea modifica în funcţie de graficele de lucru ale antreprenorilor.
ingurul şantier deschis în prezent este cel dintre Suplacu de Barcău şi Borş, de 64 de kilometri, care, teoretic, ar trebui să fie gata la finalul acestui an.
Termenul are toate şansele să fie amânat, aşa cum s-a întâmplat şi cu cei 18 kilometri din acest tronson, dintre localităţile Biharia şi Sărsig, pe care trebuia să circulăm deja din noiembrie anul trecut.