Neînţelegerile dintre sindicalişti şi Ministere fac întodeauna victime în rândul celor pentru care se presupune că au loc, de la bun început, discuţiile la nivel înalt.
În Educaţie, spre exemplu, majoritatea liderilor sindicali susţin că motivarea profesorilor are ca principal scop îmbunătăţirea calităţii din sistemul de învăţământ. Astfel, prin soluţionarea revendicărilor, aceştia speră ca profesorii să vină "de plăcere" la şcoală, stare de spirit care ar fi, în mod automat, transmisă şi copiilor.
Cum văd, însă, elevii aceste discuţii? În ce măsură sunt ei afectaţi de starea de incertitudine care durează de atâta timp în domeniul Educaţiei?
La aceste întrebări s-a oferit să răspundă, din proprie iniţiativă, un tânăr telespectator al postului Antena 3.
Săturat de felul în care se desfăşoară orele de curs, elevul de clasa a XII-a, care a dorit să-şi păstreze anonimatul, a trimis pe adresa de mail a redacţiei o scrisoare în care povesteşte, cu lux de amănunte, toate neajunsurile cu care este nevoit să se confrunte, zi de zi, la şcoală.
Pornind de la această scrisoare, site-ul
Antena3.ro invită toţi utilizatorii săi, indiferent de vârstă, să-şi spună păsul cu privire la felul în care sunt afectaţi de situaţia din Educaţie, postând comentarii la acest material.
Iată conţinutul integral al scrisorii:
"Buna ziua,
Sunt elev in clasa a XII-a, profil filologie, intr-o scoala de ?prestigiu" din orasul in care locuiesc. Va trimit acest email pentru a prezenta punctul de vedere al unui elev in privinta educatiei din Romania si doresc sa imi pastrez anonimatul.
Voi prezenta situatia mea particulara si cum vad eu lucrurile, nu reprezint un grup de elevi sau cunosc situatia generala.
In primul rand, educatia pe care am primit-o pana in acest punct este egala cu 0 (exceptand clasele I-VI in care am invatat lucrurile de baza). Din clasa a VI-a si pana acuma pot spune ca singurul lucru care l-am dobandit este capacitatea de a sta fara sa faci absolut nimic ore in sir si de a rezista plictiselii.
In urmatoarele paragrafe va voi prezenta situatia la fiecare materie pe care o urmez in clasa a XII-a.
Romana este compusa, din cate stiu eu, din doua ramuri: Gramatica si Literatura. Gramatica este in regula daca ai un profesor care stie cum sa iti predea, un profesor pe care l-am avut in clasa a VIII-a. In schimb, Literatura este conceputa in asa fel incat sa te umplii de frustrari si sa nu inveti nimic.
Literatura presupune un singur lucru: invatarea comentarilor, comentarii pe care le gasim in carti scrise de profesori, carti pe care le tocim fara sa intelegem mare lucru. Pot spune ca in 4 ani in care am facut numai Literatura (la profil filologie, in clasele IX-XII, nu se preda Gramatica) nu am citit absolut nici o opera, ci doar comentarii. Nu cred ca asta a fost intentia Ministerului, dar la asta s-a ajuns, la studierea comentarilor in locul operelor. De ce nu se pune accentul pe citirea operelor si comentarea lor in functie de punctul de vedere al fiecarui elev?
Cineva mi-a spus mai de mult, ca o opera este cu atat mai reusita cu cate interpretari diferite ii poti atribui. Daca fiecare om vede intr-un roman, intr-o poezie, un lucru diferit, de ce nu suntem incurajati sa ne spunem punctul de vedere, in locul invatarii mot-a-mot al punctului de vedere al altora?
Profesorul meu de romana pot spune ca nu ii pasa de noi si pur si simplu vine la scoala pentru a trece timpul si pentru a-si primii banii. In ceea ce priveste literatura, nu face nimic decat sa citeasca din manual scurta prezentare a operei, iar dupa aceea sa ne asculte din comentarii care nici macar nu ni le preda el, fiecare elev se descurca asa cum poate. Unii colegi il mai intreaba probleme de gramatica pe care le ignora cu desavarsire, facandu-se ca nu aude sau spunand ca nu stie.
Pentru bacalaureat se asteapta sa stim anumite opere, opere pe care nu le face cu noi si pe care nu ni le explica. Din sase ore pe saptamana, dansul foloseste cinci ore pentru a ne asculta si a ne da note, iar una din ele ori stam degeaba in timp ce el se face ca are treaba (rasfoieste catalogul sau manualul), ori ne ?preda", asta constand in citirea de catre profesor a manualului. Nu mi se pare corect deloc, ca la 6 ore pe saptamana, sa fiu nevoit sa fac meditatii pentru a putea promova bacalaureatul.
Geografia nu stiu cat de bine structurata este sau ce contine, dar din rasfoirea manualului pot spune ca este interesanta. Problema este ca profesorului nostru nu prea ii place scoala sau are alte treburi, asa ca nici macar 50% din ore nu le-am facut. Acesta ori vine la inceputul orei, sta un pic cu noi si dupa aceea pleaca pentru a revenii la sfarsitul orei, ori nu vine la ora deloc.
Engleza este pur si simplu super, iar asta datorita profesorului care stie sa ne explice absolut tot si care are rabdare cu noi. Pot spune ca este singura materie la care sunt pregatit pentru bacalaureat.
Istoria este inca o materie pe care o apreciez, iar asta datorita profesoarei care este de nota 10. Nu pot comenta nimic in legatura cu ea.
Biologia este o materie ?optionala" care nu ar trebui sa o facem, dar ne-a fost introdusa fara sa ne intrebe nimeni nimic, probabil neavand profesorul suficiente ore. Chiar daca nu o sa imi trebuiasca la nimic in viata, nefiind pe profilul meu, o consider interesanta si asta deoarece profesorul face lucruri generale cu noi, neintrand in detalii stiintifice.
Sportul este ?ora libera", facem ce vrem la ea, cine vrea se duce si face ora (asta daca nu este profesorul plecat) si cine nu vrea nu se duce, neprimind absenta.
Religia poate fi considerata o alta ora libera, dar la care trebuie sa fii prezent deoarece se pun absente. Profesoara vorbeste cu 2-3 elevi, in timp ce restul clasei face ce vrea.
Latina este o ora care o consider total inutila. Nu inteleg de ce este necesara studierea unei limbi moarte, studiere care presupune invatarea partii gramaticale si a vocabularului, la fel ca al unei limbi straine. Stiu ca anumiti termeni sunt folositi la Drept, dar de ce nu s-ar studia la facultate, decat sa ni se impuna noua inca din clasa a VIII-a, fiind si materie la care dau teza? Profesoara de latina incearca sa faca cu noi cat de mult poate din programa, dar cred ca s-a convins dupa 4 ani ca este imposibil, asa ca ne pune sa facem lucruri relativ usoare doar pentru a ne putea da nota. Ar fi mult mai bine sa studiem istoria romanilor sau sa studiem o alta limba straina, la alegere.
Lingvistica este o ora optionala pe care o facem cu profesorul de romana, care ne-a fost impusa pe principiul ?nu semnezi ca vrei optionala asta, nu treci la romana". La ora asta aducem fiecare ce vrem ce tine de limba romana si originea ei, citim si luam nota. Profesorul nu preda nimic si nu face nimic.
Filozofia este o materie la care avem o profesoara nebuna, in lipsa altui cuvant. Ne preda ce vrea ea, neavand nici un manual, iar daca nu ii spui cuvant cu cuvant ce ti-a predat ea, nu te lasa sa iti continui ideea si iti da 4. Este ora la care nu imi pot dorii mai mult decat media 5. A fost incercata schimbarea ei in clasa a X-a, iar directorul a spus parintilor ?ca nu are ce sa ii faca".
Informatica este o alta ?ora libera" la care facem ce vrem, nefiindu-ne predat nimic. Profesoara a terminat facultatea de fizica, iar dupa aceea a urmat niste cursuri de informatica. Astfel a putut ajunge profesoara de informatica, dar din pacate se chinuie si sa isi deschida emailul.
Dirigentia este ora la care ne motivam absentele si plecam acasa, nimic altceva.Desenul este materia la care de obicei plecam, iar daca ramanem la ora stam degeaba, profesoara fiind ori in stare de ebritate ori senila. In principiu, ascultam muzica si jucam carti.
Franceza este o alta ora la care nu am nimic de comentat, profesorul fiind super, din pacate nu prea are cu cine sa isi faca ora deoarece profesorii/profesoarele din anii trecuti nu ne-au invatat nimic.
Dupa cum vedeti,
in mare parte problema educatiei sunt profesorii, acestia nestiind sa predea si sa ne starneasca interesul. Intregul sistem educational trebuie schimbat, deoarece
profesorii sunt lasati sa faca ce vor ei si ei sunt Dumnezeu, nefiind controlati de nimeni.Inspectii am avut in jur de 5 in toata ?cariera" mea de elev, inspectii la care profesorii, care stiau dinainte ca va fi inspectie, se asigurau ca avem ce invata si ca totul decurge ok, promitandu-ne un 10 daca facem impresie buna. Inspectorii din cate am vazut sunt tot fosti profesori carora nu le pasa, isi fac slujba doar ca sa treaca timpul si sa le vina banii la sfarsitul lunii.
Ideea este ca profesorii trebuiesc controlati, sa fie raspunzatori pentru ceea ce fac, promovandu-se profesorii care chiar stiu ce fac si eliminandu-se cei care sunt acolo degeaba.
Cresterea salarilor profesorilor nu va rezolva nimic, acestia stiind ca oricum isi vor face treaba, ei tot vor primii salariul si nefiind raspunzatori pentru nimic.
Cea mai buna idee, cred eu, ar fi instaurarea notarii prin niste lucrari semestriale cu subiect unic si renuntarea la notarea de catre profesori, media la fiecare materie fiind pe baza acelor lucrari, iar profesorii sa primeasca un bonus sau o penalizare in functie de notele pe care le primesc copii la aceste lucrari".
Antena3.ro