Un studiu menționat de EFE, citată de Agerpres, arată că dacă elevii nu mai învață matematică după 16 ani, această lacună se poate transforma într-un dezavantaj.
La studiu au participat 133 de elevi cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani iar cercetarea a fost realizată de departamentul de Psihologie Experimentală de la Universitatea Oxford.
Elevii care nu studiază matematica au mai puțin aminoacid care ajută procesul de învățare
Studiul a relevat că elevii care nu învață matematica prezintă o cantitate mai mică dintr-un aminoacid, acidul gamma-aminobutiric – GABA.
Această substanță este esențială pentru plasticitatea cerebrală într-o zonă-cheie în care intervin multe funcții cognitive importante, precum raționamentul, rezolvarea problemelor, memorarea și învățarea.
Bazându-se pe cantitatea acestui aminoacid determinată în cazul fiecărui elev, cercetătorii au putut face o deosebire clară între cei care studiau şi cei care nu studiau matematica, indiferent de capacitățile lor cognitive.
De asemenea, cantitatea de acid gamma-aminobutiric a stat la baza unei prognoze reușite în ceea ce privește rezultatele bune în acest domeniu 19 luni mai târziu, potrivit Universității Oxford.
Abilitățile matematice facilitează obținerea locului de muncă și o sănătate mai bună
Roi Cohen Kadosh, profesor de neuro-știință cognitivă la Oxford a arătat că abilitățile matematice sunt asociate unei serii de avantaje legate de obținerea unui loc de muncă, de statutul socio-economic, sau de sănătatea mentală și cea fizică.
„Adolescența este o perioadă importantă din viață asociată unor schimbări cerebrale și cognitive. Din păcate, a renunța la matematică la această vârstă poate provoca o breșă între adolescenții care abandonează această materie şi cei care continuă să o studieze”, a spus el.
Potrivit autorilor, rezultatele studiului oferă un nou nivel de înțelegere biologică a impactului pe care îl are educația în dezvoltarea creierului şi a efectului reciproc între biologie şi educație.
Pe de altă parte, nu toţi adolescenții continuă să învețe matematica, astfel încât trebuie investigate şi posibile alternative, precum logica sau raționamentul, care implică aceeași zonă cerebrală.
Studiul a fost demarat înainte de pandemia de COVID-19, aspect care l-a făcut pe profesorul Kadosh să se întrebe "cum se va repercuta lipsa accesului la educație, în general, şi la matematică, în particular, asupra dezvoltării cerebrale şi cognitive a copiilor şi a adolescenților".