Ligia Deca, ministrul Educației a vorbit astăzi despre portofoliul digital pe care îl vor avea elevii din România, conform noilor legi ale educației. Ministrul a explicat în ce constă acest portofoliu și care este rolul lui.
Portofoliul ar trebui să fie electronic, iar dirigintele este cel care se va ocupa de el. Potrivit ministrului rolul acestui portofoliu este de a conecta rezultatele elevului atât din învățământul formal, de la școală, cât și din cel informal pentru ca profesorii să poată creiona evoluția acestuia și să fie un instrument bun pentru mentorat.
"Portofoliul educațional din educația timpurie. El va începe cu acele evaluări din punct de vedere cognitiv și socio-emoțional pe care copiii le primesc după educația timpurie.
Va continua, incluzând atât ceea ce se întâmplă în școală, cât și experiențele de învățare din non-formal și informal, deci cele conexe și, în același timp, pe baza portofoliului, care include și evaluările de pe parcurs, se va putea adapta și individualiza strategia pedagogică și parcursul unui copil în așa fel încât să ajungem la profilul absolventului pe care ni-l propunem după fiecare etapă educațională.
Portofoliul ar trebui să fie un document disponibil electronic de care se ocupă dirigintele în școală, educatorul. În momentul în care învățătorul vede progresul unui copil în grădiniță și nivelul de la care îl ia, poate să creioneze strategia pedagogică pentru copiii pe care îi are în clasă. Educatorul poate, relativ ușor, să vadă și achizițiile pe care un copil le are și din alte medii decât cel școlar”, a spus Ligia Deca.
Totodată, Ligia Deca a spus că portofoliul digital nu va presupune ca profesorii să consume timp suplimentar înafara normei.
„Norma didactică reprezintă, în general, 18 ore pentru profesorii cu experiență de peste 15 ani, putem reduce norma până la 16 ore. Asta înseamnă că până la 40 de ore, cât ar trebui să fie într-o săptămână, există o rezervă de timp pentru proiectare pedagogică, pentru design de lecții, pentru completarea unor astfel de instrumente ajutătoare pentru copii, pentru mentorat sau pentru alte activități în școală.
Unele chestiuni se vor face automat pentru că, odată ce vom avea catalogul electronic, partea de notare de acolo se interconectează cu portofoliul, deci, în esență, nu avem activitate suplimentară majoră", a precizat ministrul.
Portofoliul digital va fi pe hârtie în școlile care nu au aparatură
Ligia Deca a precizat că nu toate școlile beneficiază de digitalizare, prin urmare în cadrul acestora, portofoliul digital va fi făcut pe hârtie.
"În ce privește școlile din rural, ele au primit atât echipamente. Nu avem o acoperire de 100%, dar avem o acoperire suficientă cât să putem începe și, dacă va fi cazul ca în unele școli aceste portofolii să fie temporar pe un alt suport decât pe cel digital, atunci ele pentru o perioadă de tranziție vor merge în paralel cu sistemul digital din alte școli", a spus aceasta, potrivit digi24.ro.