Antena 3 CNN Actualitate Educație Pe cuvânt, cu Ana Iorga. Topul clişeelor din postările de pe Facebook

Pe cuvânt, cu Ana Iorga. Topul clişeelor din postările de pe Facebook

M.Z.
2 minute de citit Publicat la 12:27 07 Apr 2017 Modificat la 12:27 07 Apr 2017
o_1bd3r9je6ab4d0h1quc1g8u1ue68.jpg

Ana Iorga a făcut vineri, la rubrica Pe cuvânt, topul clişeelor din postările de pe Facebook. Pe scurt, cum să fii ridicol cu nişte formulări care s-au banalizat de la atâta folosire. 

Momentul acela când îţi dai seama că...". E plin Facebookul de postări care încep aşa. Adică povestesc o situaţie şi îmi solidarizez publicul, îl fac să empatizeze. Ştiţi voi, clipa aceea când rămâi fără cafea, momentul în care îţi dai seama că ţi-ai uitat cheile sau telefonul. Ori momentul în care te întreabă soţul de unde au apărut brusc atâtea pungi pline de cumpărături şi n-ai putea să explici exact cum ai cumpărat tot mallul în doar două ore. De obicei e vorba de momente de panică sau întâmplări simpatice, tratate cu autoironie. Dar nu mai putem cu „momentul acela când...". Adică am înţeles, a fost la modă, dar gata. Am copiat formularea din engleză şi deja e supralicitată.  

Altă formulare de coşmar: „Azi este despre ea sau el". Dacă e ziua mamei tale sau a unei persoane apropiate, musai postezi ceva care începe cu „azi e despre ea". Vrei să spui de fapt că azi toată atenţia şi toată dragostea ta se îndreaptă către acel om, că azi este o zi importantă. Doar că şi asta e o formulare copiată din engleză şi e oarecum stângace în română. Pe scurt, ne-am săturat de ea. 

Las şi eu asta aici”. De obicei scriem asta când postăm o fotografie care ne e dragă, ceva spectaculos, dar scriem, modest, nu vreau să vă atrag atenţia, nu, las şi eu poza asta, cine vrea să o vadă, bine. Cine vrea să dea like, şi mai bine. 

După un eveniment pe care l-am organizat, postăm fotografii, eventual cu mesajul: „Aseară a fost despre oameni frumoşi". E eticheta cuprinzătoare pe care o lipim celor care au făcut ceva spectaculos pentru comunitate, care se gândesc la cei de lângă ei, profesioniştii, cei frumoşi pe interior. Asta e minunat, doar că avem atâtea epitete, talentaţi, modeşti, inspiraţi. Nu, le spunem „oameni frumoşi", o sintagmă care s-a banalizat.  

În tot ce facem, "punem suflet". Mulţi oameni din comunicare îţi vorbesc despre „proiecte de suflet" sau evenimente, gale, campanii în care „au pus foarte mult suflet”. Evenimentul o fi fost bun, rău, dar au pus suflet. E oarecum evident că ai pus suflet, nu? Că te-ai implicat, că îţi pasă. Spune-ne mai bine ce e atât de special la proiectul tău. Că faptul că e de suflet ştiam, zi-ne de ce e grozav. Că poate fi „de suflet" şi să fie un fiasco. 

Altă formulă simpatică: „Întreb pentru un prieten”. Pui o întrebare dubioasă prietenilor de pe Facebook şi spui, în glumă, că nu te interesează pentru tine, e pentru un apropiat. OK, drăguţ, dar e un banc fumat, adică nu. 

Şi postarea cu „I love my job". O poză din timpul serviciului cu mesajul ”Doamne, cât de mult îmi iubesc jobul! Şi cum mă mai laud cu asta pe Facebook!”. E ciudat că ai vreme în timpul serviciului să scrii „I love my job!”.

 

×
x close