Multitasking-ul digital este o realitate a zilelor noastre, mai ales în rândul copiilor și adolescenților. Elevii din generația digitală sunt obișnuiți să își împartă atenția între mai multe sarcini simultan, de la școală și teme, la rețele sociale și jocuri video. Această capacitate aparent utilă are însă efecte negative asupra dezvoltării cognitive, sociale și emoționale ale copiilor. Studiile arată că multitasking-ul digital poate afecta grav capacitatea de concentrare și de rezolvare a problemelor, ceea ce ridică întrebări esențiale despre modul în care sistemul educațional trebuie să evolueze pentru a contracara aceste efecte.
La conferința Webdidactica: „Meseriile viitorului: adaptarea educației la piața muncii”, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, pe 30 octombrie 2024, acest subiect va fi analizat de către experți din educație și psihologie. Maria Coman, moderatorul conferinței, va pune accent pe provocările pe care le aduce era digitală asupra copiilor și pe modalitățile prin care educația poate răspunde acestor schimbări.
În era digitală, structura mentală a copiilor este influențată semnificativ de accesul constant la tehnologie, care modifică procesele cognitive și emoționale. Fenomenul multitasking-ului digital, suprastimularea și supraîncărcarea informațională pot duce la oboseală mentală și la scăderea performanțelor școlare. În plus, socializarea online, prin platformele digitale, afectează dezvoltarea abilităților de comunicare față în față, empatia și intuiția emoțională.
Această realitate este importantă nu doar pentru educația formală, dar și pentru viitorul pieței muncii. La Webdidactica, specialiștii vor discuta cum multitasking-ul digital afectează pregătirea pentru meseriile viitorului, care vor necesita abilități cognitive și sociale complexe. Într-o piață a muncii dominată de inteligența artificială și automatizare, abilități precum empatia, creativitatea și gândirea critică devin tot mai esențiale.
Conferința va aduce laolaltă experți care vor dezbate soluții practice pentru combaterea efectelor negative ale digitalizării asupra educației. Una dintre propunerile-cheie va fi elaborarea unui curriculum care să integreze abilități sociale și emoționale, alături de dezvoltarea competențelor digitale. „Ghidul Meseriilor Viitorului”, un document strategic care va fi realizat în urma conferinței, va conține recomandări pentru adaptarea educației la noile cerințe ale pieței muncii și la provocările erei digitale.
Conferința va avea loc online și va oferi tuturor celor interesați o perspectivă unică asupra viitorului educației și a modului în care aceasta poate contracara efectele negative ale multitasking-ului digital.