Vineri, 20 octombrie, guvernul a prelungit termenul de depunere al dosarelor pentru cardurile educaţionale în valoare de 500 de lei. Astfel, părinţii au la dispoziţie alte trei săptămâni, până pe 26 noiembrie, pentru a solicita sprijin.
Mai mulți părinți dar și reprezentanți ai școlilor au întrebat dacă vor primi carduri noi sau vor fi virați banii pe cele de anul trecut, în cazul familiilor care se încadrează și anul acesta printre beneficiari.
“Având în vedere că acordarea acestor ajutoare este reglementată de un nou act normativ, OUG nr. 83/2023, beneficiarii acestei măsuri vor primi carduri noi”, a precizat Ministerul Fondurilor Europene, potrivit Edupedu.ro.
Deocamdată nu există un calendar oficial care să indice când vor primi cei 410.000 de elevi cardurile în valoare de 500 de lei în acest an școlar.
Pe 20 octombrie, abia a fost lansată licitația pentru achiziționarea cardurilor pentru elevii defavorizați.
Cu aceste carduri părinții pot cumpăra rechizite și îmbrăcăminte.
Mecanismul acordării tichetelor pentru elevi
Pe site-ul Ministerului Investițiilor Europene este precizat mecanismul acordării tichetelor, fără un calendar însă. Din pașii enumerați mai jos, ne aflăm în momentul în care părinții și reprezentanții legali depun cererile la secretariatele școlilor. Mai urmează câteva etape până când cardurile vor fi livrate și încărcate:
- Unitățile de învățământ informează părinții /reprezentanții legali/tutorii copiilor din învățământul preșcolar cu privire la condițiile de eligibilitate prevăzute de Legea nr. 248/2015, cu modificările și completările ulterioare și ai copiilor din învățământul primar/gimnazial cu privire la condițiile de eligibilitate prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr.33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.126/2002, respectiv venitul mediu net lunar pe membru de familie realizat în luna iulie a fiecărui an este de maxim 50% din salariul de bază minim brut pe țară;
- Părinții/ reprezentanții legali/ tutorii copiilor care îndeplinesc condițiile de eligibilitate completează o cerere prin care solicită sprijinul educațional și precizează componența familiei. Cererea se depune la instituțiile de învățământ. Modelul de cerere se aprobă prin ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene;
- Datele și informațiile din cerere se introduc de către unitățile de învățământ în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului în România (SIIIR);
- Ministerul Educației asigură și transmite prin intermediul unui canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicația informatică dezvoltată în acest sens de Serviciul de Telecomunicații Speciale, baza de date cu preșcolarii și elevii din învățământul primar și gimnazial;
- Serviciul de Telecomunicații Speciale interoghează datele și informațiile prelucrate și structurate din aplicația informatică la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor și la Inspectoratul General pentru Imigrări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne (pentru validare CNP-uri părinți/reprezentanți legali/tutori);
- Ulterior validării codurilor numerice personale, prin intermediul aplicației informatice a Serviciului de Telecomunicații Speciale sunt interogate codurile numerice personale în bazele de date disponibile la Ministerul Finanțelor și la Agenția Națională de Administrare Fiscală în vederea obţinerii mediei veniturilor pe care membrii familiei în cauză le realizează;
- În urma procesării interogărilor și a completării venitului lunar pe membru de familie, aplicația informatică exportă lista cu destinatarii finali eligibili.
- Lista cu destinatarii finali va fi transmisă de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene care contractează serviciile privind emiterea tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional în condițiile legislației în vigoare privind achizițiile publice.
- Pe baza listei cu destinatarii finali comunicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, se emit, în ordinea primirii listelor, măsurile de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional de către unităţile emitente autorizate de Ministerul Finanţelor.
- Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene asigură coordonarea distribuirii tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional de la unitatea care le emite (autorizată de către Ministerul Finanțelor), către inspectoratele școlare;
- Inspectoratele școlare (Ministerul Educației) distribuie tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional către unitățile de învățământ;
- Unitățile de învățământ transmit tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educaţional destinatarului final: părinte/reprezentant legal/tutore. Dacă destinatarul final nu este deplasabil, unitățile școlare au obligația de a asigura serviciul de livrare a tichetului social pe suport electronic pentru sprijin educaţional la domiciliul sau reședința acestuia;