România
are două autostrăzi şi acestea pline de gropi. Cele noi se lasă
însă aşteptate. Birocraţia şi lipsa banilor par să ţină
în loc proiectele importante de infrastructură. În
următorii şase ani, ar trebui să fie gata atât autostrada
Transilvania, cât şi cea care leagă Capitala de Braşov,
numai că ritmul lucrărilor lasă de dorit. Şantierul primului
tronson al autostrăzii spre munte ar fi trebuit să se deschidă în
strada Petricani încă de astă-vară. Probleme birocratice au
întîrziat luni bune începerea lucrărilor şi
într-un final a fost schimbat şi locul: la Moara Vlăsiei.
?Există
probleme cu exproprierile. Există proprietăţi care au un regim
juridic neclar. Asta face ca exproprierile să mergă mai încet?,
explică un reprezentant al Direcţiei Regionale de Drumuri şi
Poduri Craiova, CNADNR.
Un
alt tronson afectat de birocraţie, poate chiar într-o mai mare
măsură, este Moara Vlăsiei - Ploieşti. La puţin timp după ce
s-au apucat de lucru, constructorii s-au trezit asaltaţi de
probleme, dar şi de promisiuni.
Se pare că mutarea unei specii de
păsări din pădurea de la moara vlăsiei este o problemă la fel de
dificilă ca exprioprierile, descărcarea de sarcină arheologică a
terenurilor sau predarea amplasamentelor către constructori. Este
vorba depre o specie care trebuie ocrotită şi nu speriată de
buldozere, au explicat specialiştii.
Până
în 2009 ar fi trebuit construiţi 62 de kilometri de
autostradă, până la Ploieşti. Iar până în 2012
încă 111 kilometri. Dincolo de munţi, sectoare întregi
din autostrada Transilvania sunt însă doar porţiuni de noroi,
pe care se zăresc câteva excavatoare şi betoniere.
Despre
tronsonul Câmpia Turzii - Gilău se ştie că trebuia finalizat
la sfârşitul anului, nu în februarie 2010. Şi întreaga
autostradă, peste şase ani.
Plata
constructorilor este o altă problemă. Consorţiul care construieşte
autostrada spre munte nu a primit decât banii pentru
deschiderea şantierelor. Iar cei din Transilvania spun că anul
acesta le-a fost alocată doar o treime din fonduri.
Tot
despre situaţia autostrăzilor din România scrie ediţia de
luni a Jurnalului Naţional.
Autorităţile consideră că starea
proastă a drumurilor se poate remedia prin concesionarea serviciilor
de întreţinere şi reparaţii către firme private.
Taxe pe
autostrăzile nou construite vor fi introduse pe A1 şi A2, dar şi
pe alte tronsoane concesionate, respectiv Sibiu-Piteşti,
Braşov-Ploieşti, Focşani-Bacău şi Târgu Mureş-Iaşi.
Oficialităţile asigură, însă, că nu va fi introdusă taxă
de drum pe autostrada Soarelui sau autostrada Bucureşti-Piteşti,
care au fost realizate cu bani de la stat.
Antena 3