România nu are prea mulţi kilometri de autostradă, de fapt, nu are autostrăzi, dar de anul viitor am putea plăti ca să folosim şoselele-expres. Indiferent că sunt construite cu banii noştri sau cu fonduri europene. Taxa bate spre cinci euro, dacă Uniunea Europeană va fi de acord să taxăm autostrăzile.
"Vorbim despre autostrăzile de pe Coridorul IV, dar şi despre cele care deja au fost executate", explică Daniela Drăghia, director general CNADNR.
Adică, este vorba, de toţi cei 322 de kilometri pe care-i are România, de la Bucureşti la Piteşti, de la Bucureşti la Cernavodă şi singurii 52 de kilometri din autostrada Transilvania. Dar şi pentru cei 280 de kilometri care sunt încă în construcţie între Nădlac şi Constanţa.
Taxa de autostradă îi va determina pe români să circule şi mai puţin. Deja suntem pe ultimul loc din Uniunea Europeană după cantitatea de benzină pe care ne-o permitem dintr-un salariu mediu. Doar 265 de litri, în timp ce bulgarii îşi permit 280. Dacă plătim cinci euro ca să ajungem de la Bucureşti la Piteşti, renunţăm, de fapt, la patru litri de benzină.
Nu se ştie deocamdată daca taxa de autostradă exclude rovigneta. Sau taxa din preţul benzinei şi pe cele pentru trecerea podurilor.
"Ca efort financiar nu poate fi acum acoperit, nu mai există marjă de profit la transportul comercial, există doar luptă pentru supravieţuire", a declarat Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor de Transport Rutier.
Dacă taxa intră în în vigoare, cu cât şi de când, se va decide până la finalul anului.
Cât plătim ca să circulăm pe drum (autoturisme)- rovinietă: 120 lei pe an
- tarif de trecere peste pod: 22 lei dus-întors
- taxă de drum în preţul benzinei: 0,12 euro/litru