Metroul bucureștean se încinge vara și la orele de vârf ale zilei, atunci când oamenii călătoresc înghesuiți ca sardelele în vagoane. Asta și pentru că trenurile care circulă prin subteranele Bucureștiului nu au aer condiționat. Un raport recent al Curții de Conturi scoate la iveală motivele pentru care conducerea Metrorex a refuzat montarea aerului condiționat pe vagoanele pe care le operează. Una din explicații e ireală: nu rentează.
"Temperatura ridicată din trenurile de metrou, cu precădere la orele de vârf când sunt aglomerate, rămâne un „punct slab” al relației Metrorex - public călător.
Atât trenurile de producție mai veche cât și cele achiziționate recent nu au montate instalații de aer condiționat / climatizare astfel încât, pentru menținerea unei temperaturi confortabile la interior se utilizează varianta introducerii aerului din stații / tuneluri prin ventilație forțată și pe geamurile rabatabile ale vagoanelor.
În condițiile de aglomerație din orele de vârf de trafic (cerere mare - trenuri insuficiente - intervale de succedare neadaptate), sistemul de ventilație al vagoanelor de metrou nu este suficient pentru a menține un climat de confort termic pentru călători, ceea ce face ca o călătorie cu metroul spre / de la locul de muncă în astfel de condiții să devină o neplăcere și un motiv de nemulțumire a călătorilor și de îndepărtare a lor de transportul cu metroul.
Auditul reține că, în urma analizelor efectuate la nivelul Metrorex, s-a conturat ideea că nu este oportună și nici justificată economic climatizarea aerului în trenurile de metrou, ceea ce a făcut ca toate trenurile de generație nouă, achiziționate începând cu anul 2002, să nu aibă instalate sisteme de aer condiționat - nici caietul de sarcini al licitației desfășurate în anul 2015, pentru achiziționarea trenurilor pentru Magistrala V Drumul Taberei - Pantelimon, nu prevede o astfel de dotare.
Argumentele prin care Metrorex susține această opțiune sunt de natură tehnică și de natură economică:
- de natură tehnică: sunt legate de infrastructura actuală care nu permite evacuarea în
condiții optime a surplusului de căldură degajat în stații și tuneluri de către instalațiile de
aer condiționat montate pe trenuri
- de natură economică: sunt legate de •prețul estimat - cca 25-40 mii € / vagon (2,5-4% din valoarea unui vagon, de cca 1 milion de €) și cca 150-300 mii € pentru un tren cu 6 vagoane al cărui preț este de cca 6 milioane € •costurile de mentenanță a instalațiilor respective precum și •subfinanțarea permanentă a activității de investiții, în care alocația de la buget nu a acoperit numărul de trenuri necesare anumitor magistrale și tronsoane și nici o anumită dotare a lor, ci a fost o sumă, stabilită la nivelul factorului guvernamental, în care Metrorex a trebuit să se încadreze și a preferat să achiziționeze trenuri în plus decât
să le doteze cu aer condiționat.-
Managementul Metrorex consideră că introducerea climatizării în trenuri ar îmbunătăți confortul termic asigurat pasagerilor doar pentru o perioadă de 2 luni/an, în perioada de vară și numai în timpul orelor de vârf de trafic (7:00-9:00 și 16:00-20:00)
- concluzie față de care auditul are anumite rezerve în sensul că:
îmbunătățirea confortului termic asigurat pasagerilor ar trebui să fie un obiectiv important pentru Metrorex
2 luni pe an (iulie și august) este un interval care nu ține seama de realitatea din trenuri, în sensul că în condiții de aglomerație este la fel de greu de suportat căldura fie că afară este vară fie că este iarnă și călătorii au o anumită vestimentație la care nu pot renunța cu ușurință
este reală afirmația referitoare la orele de vârf, însă este evident că o mare parte a călătorilor se deplasează tocmai la orele de vârf, astfel că o deplasare către locul de muncă timp de 15-30 de minute în condiții de aglomerație și disconfort termic le poate afecta starea fizică și psihică și nu poate fi compensată de faptul că, la celelalte ore, un număr mai mic de călători beneficiază de condiții optime