“Această propunere va obliga furnizorii de energie si carburanți să cumpere drepturi de poluare, iar prețul se va reflecta direct în factura consumatorului. Creșterea prețului combustibililor va conduce către un lanț nesfârșit de scumpiri (alimente, transport, energie și utilități), greu de suportat de cetățenii români care nu beneficiază, din păcate, de nicio politică guvernamentală de creștere a nivelului de trai. Ar fi inuman să ajungem în punctul în care familiile cu venituri mici să fie cele care să plătească cel mai mult factura acestui demers, de altfel unul constructiv și de viitor, dar în absența unor măsuri active de compensare”, a explicat Dan Nica.
Eurodeputatul PSD admite că deși pachetul menționat are multe elemente importante și benefice, fiind compus din 12 propuneri legislative menite să reducă emisiile și să putem atinge obiectivele fixate în ceea ce privește legea climatică, unele dintre aceste măsuri riscă să aibă un impact negativ asupra cetățenilor vulnerabili, mai ales prin extinderea sistemului de certificate de emisii poluante (sistemul ETS) pentru carburanții de transport si pentru energia termică pentru locuințe.
Social-democratul a mai arătat că Fit for 55 mai prevede ca autoritățile publice, inclusiv cele locale, să fie obligate să renoveze 3% pe an din clădiri, în timp ce Fondul Social pentru Climă, propus pentru statele aflate în dificultate, va însemna ca jumătate din suma prevăzută să provină din bugetul propriu al statelor membre, lucru extrem de dificil de realizat de țara noastră, în condițiile austerității și a datoriei publice fără precedent.
“Pachetul prezentat astăzi de Comisie este cel mai ambițios pachet legislativ din această legislatură, iar Delegația Română S&D salută angajamentul CE pentru lupta împotriva schimbărilor climatice. Susținem așadar aceste eforturi, multe dintre propuneri fiind benefice, însă dacă dorim cu adevărat ca această tranziție către o economie decarbonificată să devină realitate, ea trebuie să aibă în prim plan cetățeanul și să fie bazată pe principiul potrivit căruia nimeni nu este lăsat în urmă și nimeni nu este tratat cu o dublă măsură”, a mai spus eurodeputatul PSD.
În același timp, Dan Nica s-a arătat surprins de faptul că în propunerea de astăzi Comisia nu a inclus o revizuire a pachetului pe mobilitate, care prevede întoarcerea camioanelor goale în țara de origine, odată la două săptămâni.
“Această aberație legislativă are un efect nociv asupra mediului, așa cum o arată însăși studiul de impact al CE. Ne așteptăm ca, din această perspectivă, Comisarul pe Transport, Adina Vălean, să introducă măsura în pachet, în scopul alinierii cadrului legislativ european cu obiectivele climatice”, a precizat șeful Delegației PSD din Parlamentul European.