1 minut de cititPublicat la 10:21 19 Mar 2014Modificat la 10:21 19 Mar 2014
Foto: Antena 3
Dacă vrem să ne revenim ca tarăşi vrem cu adevărat o economie puternică, avem nevoie de un sistem de învăţământ performant. Deocamdată, banii alocaţi sunt insuficienţi, iar calitatea profesorilor, dar mai ales a elevilor, lasă de dorit. Costurile sociale ale acestei politici sunt uriaşe, pentru căîn lipsa unui sistem educaţional functional perpetuarea stării de sărăcie este ca şi garantată.
Situaţia învăţământului românesc se degradează de la an la an. Jumătate dintre elevi nu reuşesc să treacă de examenele treaptă, iar bacalaureatul ultimilor ani a atins cifre record în privinţa gradului de nepromovabilitate.
De exemplu, la simulările pentru examenul naţional din clasa a 8-a, 51% dintre elevi nu au reuşit să ia note de trecere. Mai grav este că, dintre cei care totuşi reuşesc să intre la liceu, doar jumătate promovează examenul de Bacalaureat. Anul trecut, 43% dintre absolvenţii claselor IX-XII au ratat şansa de a urma o facultate pentru că au picat BAC-ul. Pe lângă dezinteresul elevilor, de vină pentru rezultatele proaste ar fi şi slaba pregătire a dascălilor.
În vara anului trecut, o treime dintre aspiranţii la o carieră de profesor au luat examenul de titularizare cu note cuprinse între 5 şi 7, iar 19% l-au picat.
Şi salariile extrem de mici din învăţământ sunt un criteriu considerat "responsabil" pentru interesul din ce în ce mai scăzut al cadrelor didactice.
Spre exemplu, un profesor debutant de gimnaziu, cu studii superioare, are un salariu net cuprins între 800 şi 1.000 de lei net pe lună. Abia după 30 de ani de muncă, un dascăl cu toate gradele poate ajunge la un venit net de 3.000 de lei.
Legea salarizării unitare în sistemul bugetar, menită să rezolve anomaliile din sistem prin creşterile salariilor mici, nu a reuşit să fie aplicată nici de guvernul Boc şi nici de guvernul Ponta, aplicarea ei fiind an de an „anulată" prin alte ordonanţe de urgenţă.
"Lucrul care se ignoră este că, în momentulîn care se stabileşte bugetul de stat, categoric Guvernul trebuie să stabilească nişte priorităţi. Şi în funcţie de priorităţile respective, împarţi ceea ce înseamnă bugetul naţional. Dacă învăţământul este cu adevărat o prioritate pentru tine, atunci vei lua 6% din PIB şi-l vei aloca pentru Educaţie" a declarat Marius Nistor, lider al Sindicatelor din Învăţământ "Spiru Haret", în cadrul emisiunii Daily Income.