Nici kilogramul de zahăr nu mai e kilogram. Puţini sunt cei care pun pe cântarul de acasă ce cumpără de la magazin. Şi trec cu vederea eticheta. Pe asta mizează şi producătorii care preferă să taie din greutate decât să scumpească alimentele.
Explicația este simplã. Producãtorul a decis ca noile loturi de ciocolatã sã aibã un gramaj mai mic pentru a pãstra prețul. În mod normal ar fi trebuit sã scumpeascã produsul din cauza costurilor mai mari. Cumpãrãtorul nici nu observã diferența de greutate și continuã sã plãteascã aceiași bani.
”De foarte multe ori dacã ambalajul este aproape identic din punct de vedere al mãrimii s-ar putea ca, uitându-ne mai atent spre ambalaj, sã vedem ca diferã din punct de vedere al gramajului”, a declarat Sorin Mierlea, Președintele Asociației Naționale Protecția Consumatorului.
La fel se întâmplã și la margarinã. În douã cutii identice ca dimensiune existã de fapt cantitãți diferite. Gramajul s-a redus de la 500 la 400 de grame odatã cu îmbunãtãțirea produsului.
Și nu este singura metodã neortodoxã la care apeleazã comercianții. Controalele inspectorilor pentru Protecția Consumatorului demonstrazã cã aproape o treime dintre comercianți înșealã la gramaj. O cantitate scrie pe etichetã și alta cântãrește de fapt produsul respectiv.
La prima vedere, 80 de grame de mãlai lipsã nu înseamnã o cantitate foarte mare pentru client. Socoteala aratã altfel însã pentru comerciant care își rotunjește profitul. De exemplu, la fiecare 11 pachete cu gramaj mai mic, producãtorul mai scoate un pachet cu mãlai.
Pentru astfel de neregului, ANPC a dat amenzi în valoare de peste o sutã de mii de euro în ultima lunã.